Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Ketika saya bercerita kepada rakan bagaimana strategi pemasaran dan pengiklanan untuk industri ubat gigi dunia, kawan saya memberi maklumat yang sangat mengejutkan,

"Tokki saya sampai ke umur dia 70 tahun lebih, dan dia meninggal, gigi masih lagi elok tersusun sempurna."

"Apa petua Tokki?"

"Dia kerap kali berus gigi."

"Guna kayu sugi?" Seorang rakan lagi mencelah.

"Berus gigi, tapi tanpa ubat gigi."

Sehingga hari ini saya masih tercengang mendengar kenyataan ini. Perkongsian itu telah menyebabkan saya meletakkan berus gigi dalam beg tangan, dan akan memberus di mana ada kesempatan walau tanpa ada ubat gigi.

Rasional kawan saya mudah, dia kata pesan Rasulullah itu benar. Minta kita memberus gigi (bersugi) setiap kali nak pergi solat. Kayu sugi sangat mudah untuk dibawa dan tidak perlu untuk sibuk-sibuk cari bilik air, ubat gigi. Cukuplah kalau ada secawan air kosong (mineral, masak), berus dan bersihkan. "Tapi untuk zaman ini kalau susah mencari kayu sugi, pakai berus gigi biasa pun tidak ada masalah, macam Tokki."

Begitulah pesan kawan kepada kami.

Tetapi sebelum itu, kawan yang sama memberitahu kami satu maklumat sama penting. Dia kata, dia boleh tahu bagaimana hendak mengenalpasti orang yang pandai dan brilliant. Bila kami tanya bagaimana, "cuba tengok gigi dia. Biasanya orang yang pandai itu mempunyai gigi yang putih bersih."

Saya tidak terperanjat tetapi tidak menyangka fakta yang sama disogok kepada saya sekali lagi. Dulu saya pernah mendengar, ketika menganjurkan forum untuk pelajar-pelajar Anugerah Dekan berkongsi tips dan pengalaman mereka. Seorang panel (mendapat Anugerah Dekan setiap semester) mengatakan, dia mengambil pesan ibu supaya kerap menggosok gigi. Pada waktu itu, seluruh dewan gelak kerana tidak menyangka itu adalah petua yang perlu diambil perhatian. Tetapi waktu itu saya ingat, saya memerhatikan gigi beliau. Memang putih bersih yang original, bukan yang mengambil peluntur atau menggunakan ubat pemutih.

Setelah beberapa tahun, fakta yang dikongsikan semula. Memandangkan ia adalah saranan dari Nabi sendiri, boleh jadi kecerdikan berkait langsung dengan gigi yang putih. Tetapi mestilah berkait langsung dengan tabiat suka memberus gigi, tidak kira bila masuk solat, ataupun bila ada masa terluang.

Boleh jadi ini saranan yang bagus, ketika sudah bosan duduk di hadapan skrin dan memerlukan masa untuk berehat sebetar, dari ke kedai kopi bersembang apa kata kita ke tandas dan memberus gigi!

Bagaimana kami boleh berminat tentang berus gigi, gigi putih dan ubat gigi?

Sebenarnya kami cuba mengeluarkan teori bagaimana tabiat seseorang itu boleh berubah. Dan saya memberi usul, bagaimana kita satu dunia mempunyai mentaliti yang sama bila tiba waktu menggosok gigi. 

Apa mentaliti yang sama itu?

Saya pasti 90% daripada kita akan mempunyai tabiat yang automatik ketika memberus gigi. Kita akan mencari berus gigi dan kemudian ubat gigi. Di Malaysia, majoriti rakyat memilih Colgate. Sekiranya sudah biasa guna Colgate, kita akan canggung menggunakan jenama lain seperti Darlie, Pepsodent, Mukmin, Safi, dan lain-lain lagi. 

Tahukah anda bahawa, untuk membolehkan kita membersihkan gigi, kita tidak memerlukan ubat gigi pun. Lebih dari itu, ubat gigi itu pun sebenarnya tidak perlu mempunyai efek seperti buih yang banyak. Tambah lagi, ubat gigi tidak perlu mempunyai rasa berangin atau rasa mint. 

Kita sebenarnya sudah terbiasa. Kerana dalam kepala otak kita telah memberi signal bahawa, gigi kita sudah bersih jika kita rasa berangin dalam mulut. Dan dari masa ke semasa kita sebagai pengguna akan terus dimain-mainkan bila syarikat ubat gigi berlumba-lumba meningkatkan penjualan mereka.

Sekarang ini semakin banyak bahan kimia ditambah dalam ubat gigi seperti flouride dan ekstra yang macam-macam. Ada cengkih, oren, kayu sugi, pudina dan banyak lagi sehinggakan untuk memilih ubat gigi sekarang ini ada banyak pilihan dan sukar untuk memilih juga.

Hakikatnya apa?
Hakikatnya setiap syarikat pengeluar ubat gigi belajar satu teori tentang tabiat manusia. Samada kita sedar atau tidak, kita berada dalam teori ini. Teori ini bukan sekadar teori, tetapi sudah dibuktikan dalam makmal, dan terbukti dengan tabiat kita sebagai pengguna.

Kita cuba try test dulu eh?

Siapa kat sini yang sanggup terima cabaran untuk menggunakan berus gigi sahaja sebagai alat membersihkan gigi? Bukan setakat hari ini, tetapi kita cuba try test selama seminggu. Siapa sanggup angkat tangan dan kita cuba sama-sama.

Sebaik sahaja kita setuju untuk buat, hati kita akan bisik benda macam-macam. Seperti macam tidak percaya gigi itu bersih tanpa ubat gigi.

Bila cuba lagi kita rasa yakin, sebab dalam mulut tidak lagi ada rasa sensasi selepas gosok gigi itu. Tidak ada buih yang terkumpul dalam mulut untuk kita meludah, tidak ada rasa berangin dan rasa mint. Tidak ada. Kerana tidak ada kita mula berfikir adakah bersih gigi kita ini? Adakah mulut kita akan berbau?

Sebelum ubat gigi mempunyai kandungan buih dan rasa berangin, hanya 7% penduduk Amerika menggosok gigi dan meletakkan ubat gigi di peti sinki mereka. Kalau rasa saya merapu, boleh baca The Power of Habit, Why we do what we do and how to change (Charles Duhigg).

Padahal jika kita perhatikan masyarakat Islam dan orang Melayu sendiri sudah mempunyai tabiat menggosok gigi ini dengan menggunakan kayu sugi dan arang kayu.

Sambung kepada cerita orang US tak gosok gigi, Pepsodent memikirkan bagaimana menjual produk mereka sekiranya tabiat gosok gigi itu tidak ada. Pepsodent melakukan iklan yang sangat mudah. Dalam iklan mereka, mereka letakkan perasaan kalau tidak gosok gigi kita akan rasa lapisan (film) di permukaan gigi. Dengan perkataan ini, automatik setiap orang akan mula menggunakan lidah untuk merasa ada tidak lapisan itu dipermukaan gigi. Kemudian iklan Pepsodent menunjukkan dengan menggunakan ubat gigi, gigi mereka akan jadi bersih. Selepas bersih, iklan itu menunjukkan senyum orang yang cantik menawan dan gigi yang putih.

Begitulah yang mereka lakukan. Tetapi pengguna tidak tahu yang Pepsodent telah menggunakan rumusan meletak minyak yang memberi rasa sensasi seperti rasa mint dan mulut berangin, juga menambah bahan yang membuatkan ketika memberus akan mengeluarkan buih. 

Selepas iklan tersebut, 66% penduduk US menggunakan Pepsodent. Kekal menggunakan Pepsodent, kerana itulah satu-satunya ubat gigi yang menggunakan rasa mint dan buih. 

Bila kajian dibuat, kenapa mereka menggunakan Pepsodent, kerana otak mereka telah diprogram untuk hanya rasa bersih dan gigi cantik menawan sekiranya merasakan perasaan berangin tersebut, dan berbuih. Jika diminta untuk ubah, ramai yang menolak kerana telah menjadi tabiat.

Teruk juga kita dimain-mainkan kan?

Dengan iklan, media, pesan yang berulang-ulang kat TV, Billboard dengan iklan yang fancy-fancy dan menarik. Tambah lagi dengan artis dengan gaya bercakap yang mempersona, kita pun meyakini bahawa ada ubat gigi yang memberikan kita kesan lebih baik dan hebat dari lainnya.

Sedangkan hakikat sebenar, seperti pinta Rasulullah, gosok gigi itu mudah dan murah. Hanya perlu kayu sugi dan gosoklah sekerap yang boleh.

Tetapi kita tidak percaya, kita lebih percaya iklan pelakon yang dipakaikan dengan baju kot makmal. Kita lebih percayakan pelakon. Kita percayakan iklan. Dan dibelakang pelakon dan iklan itu, adalah pemodal-pemodal rakus yang menghasut kita untuk memberi barangan.

Selepas bersembang dengan kawan, kami sambung di Whatsapp beberapa artikel mengenai keburukan fluorida di dalam ubat gigi.

Ermmmm, dengan pengetahuan ini, kami sedar mempunyai pilihan.

Satu benda yang saya dapat ialah, menjaga kebersihan itu tidak patut dijadikan modal perniagaan oleh pemodal yang rakus. Kerana mereka mungkin menggunakan taktik pemasaran yang tidak ada kena mengena, tetapi kita percaya. Dan sampai sudah kita akan terus dimain-mainkan.

Simpan berus gigi dalam beg tangan anda, cubalah memberus dengan kerap. Kita akan merasa perasaan gigi bersih yang sama seperti kita menggunakan ubat gigi.

Malah, pada ketika kita mengamalkan ini, kita tahu sedang mengikut suruhan Nabi. Cubalah.

  

Comments

ieka said…
setiap sunnah Nabi SAW mmg byk keberkatan.. Kayu sugi masa mula2 amal dulu mmg rasa pelik.. tapi lepas itu baru perasan kalau malam tidur berus gigi seperti sekarang, besok mulut akan berbau. tetapi kalau pakai kayu sugi, masyaAllah tidak ada bau tidak senang bila bangun pagi. malahan untuk pasangan yang sudah berkahwin terutamanya atau yang rajin jemaah ke masjid waktu subuh, ianya jadi bonus - tidak risau bau nafas ganggu orang lain.

cuma kita tidak biasa guna kayu sugi, macam kena belajar balik seperti dulu2 guna berus gigi. maybe byk lagi cuma kita tak tahu, org putih sudah buat kajian.. boleh search benefits of siwak, and ada seorg lady ni dia siap buat tutorial guna kayu sugi (saya pun belajar dari dia byk..huuh)

harga kayu sugi dijual sekarang di pasaran antara RM2- RM4.. bergantung tempat..tapi sebatang mmg tahan lebih sebulan, and tanpa perlu ubat gigi.. so sgt jimat, bebas bahan kimia dan dapat pahala sunnah 2x (kerana bersihkan gigi dan guna kayu sugi) Allahualam :-)
ASaL said…
sedang mencari kayu sugi. sekarang guna berus gigi sahaja. tetapi masih belum yakin berus tanpa ibat gigi, kerana masih terasa yang gigi lebih bersih dengan ubat gigi.
min said…
Sy biasa pakai siwak tu.org buat kajian knp siwak ni lg bersih sbb siwak bila di gosok walaupun tidak kena pads keseluruhan gigi tp di sebabkn efek electrostatik menyebabkn kotoran yg tidak digosok juga tanggal.x caya cuba dl
Unknown said…
Assalammualaikum dan salam sejahtera. Saya dulu pengguna tegar safi kayu sugi. Sejak zaman student lagi dah guna.. But now 2018 saya dah tak gunakan dah..sekarang guna ubat gigi jenama MISMIS.Produk baru yang betul-betul produk orang melayu dan islam kita. Dijamin HALAL. Gigi pun rasa bersih. Tak ada bahan kimia (chemical) ni yang penting. Sebab MISMIS adalah ubat gigi NATURAL based yg ada KOKO di mana ia natural antibacteria. Ada juga cengkih, sirih dan daun pudina. Semua tu untuk kuatkan gigi dan gusi balik. Now dah tak ragu-ragu nak guna ubat gigi. Berangin dan nyaman. Korang kena cuba..lagipun kat pasaran sekarang terlalu banyak ubat gigi yang ada florida yang sebenarnya amat berbahaya terutamanya kalau adik-adik atau anak-anak kita tertelan. Saya dah berubah, korang bila lagi!

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah