Memahami Adam - 3
Malam itu anak-anak sudah berada
di katil dengan pakaian pyjama untuk tidur, dengan di poket masing-masing
lencana, “I’m A Khalifah of Allah.”
Saya akan memandang sambil senyum
dan berkata, “Alhamdulillah.”
Mata mereka tidak mengantuk
kerana mahu menunggu cerita, dan cerita itu adalah cerita sambungan tentang
peranan kita sebagai Khalifah.
“3 peranan sebagai Khalifah,
wakil Tuhan. Bendanya mudah sahaja tetapi kena amalkan hari-hari.”
Anak-anak mula memasang telinga
mendengar. Mahu fokus kepada apa yang akan dicakapkan.
“Pertama, jadikan diri sendiri
baik. Kedua, bantu kawan-kawan dan adik-beradik untuk jadi baik. Ketiga, jadikan
alam sekitar cantik dan bersih. Untuk tiga tugas ini kita lakukan adalah untuk
mendapat redha…”
“Allah!” jawapan anak-anak
serentak.
Itu tentang Khalifah. Dan memahami
Adam pada ayat Al Baqarah : 30. Belum masuk ayat 31 dan seterusnya. Saya tidak
tahu perlu tidak untuk meneruskan perihal memahami Adam. Tetapi saya akan
teruskan demi catatan. Mana tahu umur saya tidak cukup panjang,
sekurang-kurangnya saya telah kongsikan apa yang dapat saya catat ketika saya
mengenal Adam.
Ayat 2: 31 menerangkan kelebihan
Adam kepada Malaikat yang bertanya, “Dan Dia mengajarkan Adam nama benda-benda
seluruhnya, kemudian mengemukakan kepada Malaikat dan bertanya, “Sebutkan nama
benda-benda itu jika kamu orang-orang yang benar.”
Dalam keadaan Malaikat
mempertikaikan perlantikan Adam, Malaikat diminta untuk menamakan benda-benda
yang ditunjukkan. Benda yang sama Adam ditunjukkan. Begitu dalam Al Quran
menyebut jawapan Malaikat, “Mereka menjawab, Maha Suci Engkau, tidak ada yang
kami ketahui selain dari apa yang Engkau ajarkan kami; sesungguhnya Engkaulah
yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”
Ayat seterusnya menunjukkan Adam
dapat menyebutkan nama benda-benda yang ditunjukkan. Dan Tuhan menegaskan
bahawa pengetahuan Tuhan itu melebihi apa-apa yang dalam sangkaan malaikat,
yang mereka sebutkan atau apa-apa yang mereka sembunyikan.
Baik di sini saya akan menyentuh,
alat yang Tuhan Yang Maha Penyayang itu berikan kepada Adam. Alat yang melambangkan
kemuliaan Adam boleh melebihi kemuliaan malaikat. Tetapi jarang sekali saya
mendengarkan dalam syarahan agama dari Ustaz Ustazah yang terpilih.
Ayat 32 – 33 adalah tentang Tuhan
yang mengajarkan Adam nama benda-benda seluruhnya. Perkataan Tuhan mengajar itu
menunjukkan bahawa, Adam, secara berterusan diajar dan belajar. Belajar itu
adalah menunjukkan Adam itu mempunyai kemampuan intelektual yang aktif dan
bukan pasif. Dalam ayat juga menunjukkan nama benda-benda seluruhnya, bermaksud
Adam berkemampuan untuk memahami apa sahaja yang dihadapkan di hadapan Adam.
Begitu Adam diberi alat kelebihan
iaitu akal, intelektual.
Kerana menyedari hakikat Adam
ini, saya tidak jadi hairan dengan pertanyaan linkungan aneh saya. Bila tarikh
Adam turun ke bumi? Adakah Nabi Adam menjalani kehidupan di gua-gua? Adakah
Adam melakukan dosa terbesar dengan makan buah larangan?
Pertanyaan adik-adik saya ini
adalah melambang kemampuan intelek mereka yang berkembang. Yang sepanjang masa
intelek mereka bertanya dalam senyap atau bising, dalam ramai atau seorang.
Tapi di mana silapnya? Silapnya apabila agamawan kita tidak mampu memberi
jawapan yang boleh melegakan pencarian mereka.
Soalan ini tidak boleh dijawab
dengan jawapan agama semata-mata. Ia mesti disulami dengan jawapan sejarah.
Jawapan arkeologi. Jawapan tentang sains kemanusian. Tentang homo sapien, human
eractus. Mesti dijawab dengan jawapan falsafah dan teologi. Dijawab dengan
jawapan idealis dan sekaligus jawapan realis pragmatik. Jawapan tentang
geografi dan sains human psychology.
Hahaha, begitu melalut pula
penerangan tentang memahami Adam.
Tidak, saya tidak melalut. Saya
mahu menganjurkan hari ini, cabaran untuk tekad 2014. Supaya kita berani
menggunakan kemampuan akal, kemampuan intelek kita.
Bila Adam mampu menamakan
benda-benda yang tidak mampu dinamakan malaikat, ayat seterusnya menyebut,
perintah Tuhan untuk malaikat sujud kepada Adam.
Begitulah Adam dimuliakan. Jika
ada sedikit terdetik dalam hati bahawa manusia tidak mampu menyaingi kemuliaan
malaikat, ayat tunduk kepada Adam ini telah melenyapkan keraguan saya. Tetapi
apa-apa pun, saya tetap faham bahawa kemuliaan ini bersyarat.
Syaratnya adalah apabila Adam
menggunakan kemampuannya belajar dan diajar. Apabila Adam menggunakan potensi
kebaikkan yang ada dalam diri tetapi tidak disebut Malaikat. Potensi kebaikkan
berupa pengorbanan, belas kasihan, pengasih kepada sesama manusia, pengasih
kepada alam sekitar, menyantuni mereka yang lemah, memberi perlindungan kepada
orang yang susah, mengajarkan kepada manusia lainnya tentang kebenaran, tentang
pengharapan, tentang kemuliaan seorang Nabi yang digelar Muhammad.
Ini ujaan dan cabaran dan
sekaligus. 2014 ini untuk menyakini bahawa Adam itu diberi kelebihan
intelektual untuk kita memahami segala soalan yang kita tanyakan kepada Tuhan,
dalam terang atau sendiri.
Berani tidak kita menggunakan
alat ini, “Dan Aku ajarkan Adam nama benda-benda SELURUHNYA.”
Saya akan ajarkan kepada
anak-anak agar mereka berani bertanya. Sekiranya saya tidak dapat menjawab
jawapan mereka semuanya, kerana kekurangan ilmu dan pengalaman yang ada. Saya
tetap akan galakkan mereka bertanya. Kerana hanya dengan itu mereka mencari.
Soalan yang saya ada, tidak sama
dengan soalan yang anak-anak ada. Alhamdulillah, soalan saya dalam kesempatan
mutakhir yang ajaib diberi jawapan. Walau jawapan yang saya dapat dalam situasi
yang aneh-aneh. Yang saya pasti kenapa diberi kesempatan ini, kerana saya tidak
putus bertanya dan berdoa untuk mendapat jawapan. Dan saya mencarinya setiap
hari. Mencari jawapannya dalam kehidupan kecil saya setiap hari. Saya mencari,
dan bonusnya, saya menjumpai. Maha Suci Tuhan.
Begitulah saya pesankan kepada
anak-anak. Bertanya jangan takut. Tetapi bertanyalah dalam satu jalan sahaja,
kerana mahu mencari kebenaran, kerana mahu sampai juga pada jalan Tuhan, bukan
untuk yang lain. Jika mereka perlu keluar Negara, malah keluar dari bumi
sekalipun, saya akan benarkan.
Kepuasan kepada iman bukan
paksaan untuk percaya bulat-bulat apa yang dibacakan. Tetapi membenarkan dengan
hati tanpa penentangan, tetapi dengan menyerah dengan rela berserah. Kebesaran
dan kebenaran Tuhan itu adalah sesuatu yang anak-anak perlu saksikan sendiri.
Itu yang akan saya pesankan kepada anak-anak. Jadilah sang penyaksi, itulah
yang dimaksudkan dalam syahadah. Aku rela bersaksi.
Eh dah macam lirik lagu la pula.
Baru separuh ayat 33.
Comments