Wednesday, December 26, 2007

New Year Party: Everyone invited, please bring all of these to the party OK!


The New Year come (Masehi and Hijri) and counting...
Can anyone bring all of these?

1. Paying due attention to the public opinion of the Ummah, and regularly consulting it in the conduct of affairs. Changing of the political conditions, the ruling system and the way of administering civil affairs, the treating the Ummah in accordance with the divine standard set forth by Islam.

2. Law and principles stand above everyone. They are the standard according to which the ruler is evaluated. The legality of his position, and his right to exercise of power is similarly estimated. Awakening the political conscience of the Ummah and making a powerful oversight body out of it, lest the ruler deviate or neglect Islamic laws.

3. Establishment of justice and equity between all the people, regardless of social status in the sphere of rights and obligations

4. Assuring the leader is both efficient and righteous so that he can discharge his responsibilities

5. Equity in economic distribution ought to be firmly instituted.

6. The right of criticizing, advising, guiding and discussing the policies of the leader should be respected and institutionalised. Emphasizing the legality of militarily opposing the unjust ruler.
Lets party!


Sheikh Imran N Hosein

Sheikh Imran N Hosein learned under guidance of Maulana Fadhlul Rahman Ansari. Fadhlul Rahman Ansari was taught by Allama Muhammad Iqbal (The Engineer of Re-engineered of Islamic Thought in Modern Years).
His works:
Teh Major Signs of the Last Day
Jerusalem in the Quran
Will Israel attack Iran?
The Return of the Islamic Khilafat
Why Do Muslims Pray Five Times a Day?
p/s: I'm very grateful being blessed by Allah to met this great scholar. Imagining that I have learned within the chainage of great scholar Allama Mohd Iqbal - Maulana Fadhlul Rahman Ansari - Sheikh Imran N Hosein - Me? (even in 1hr and 30 minutes time only), it is the thing beyond my imagination. He used his 15 years to interpret one Ayat in Surah Al Maidah 5:51 and passed this to me in 1 hour and 30 minutes. And suddenly, all of my reading recently get connected, I just get it, Alhamdulillah. May Allah blessed him and all scholars with His mercy and strenghten them, which put all the hardship to strive in His course and passed it to the generation to come.
The legacy of Muhammad Iqbal, how's that sound? (mmm, hope I find my way to learn under supervision of Islamic great scholar, great dream huh?)

Saturday, December 22, 2007

It's Kaka

The name is Ricardo Izecson Dos Santos Leitei, or famously known as KAKA.
This handsome man has standing on the top of the world as FIFA 2007 World best player.
As a kid , he only dream to become a club player and play for his national team, at least once in his life time.
And know, he is the best midfield, and world's best player.
Even Messi and Ronaldo can't do anything to compete with his talent.
He is only 25.
Keep dreaming, who knows what your dream can bring to your life.

Apo kobondo Tagged ni, tapi layan jelah

Sebelum aktiviti 'brain damage', rehat-rehat dulu layan elhakim, memandangkan si hensem belum nak layan lagi tagged ni, sebelum dia bagi jawapan alternatif, buat je dulu. Ehemm (sambil betulkan tekak lepas minum Milo)

1. Name of a person who made you laugh last night?

semalam bengang, camne nak gelak.

2) What were you doing at 0800?

nengok Harry Potter sekejap.

3) What were you doing 30 minutes ago?

menganto seseorang kat stesen LRT.

4) What happened to you in 2006?

Ooo, the moment that I knew that I have the tendency to become a rebel. Lagi, a point of no return, belajar menjadi pen....(tak mo cakap sekarang, len kali). Pushing to the limit, what can I do, and when should I learn to say no...(huish cam serius je bunyi)

5) What was the last thing you said out loud?

tak ingat, sebab saya ni lemah lembut orang nye (wink)

6) How many beverages did you have today?

pagi lagi, lom banyak. setakat air milo ais.

7) What colour is your hairbrush?

kalau kat pahang hijau. kalau kat sini, kuning.

8) What was the last thing you paid for?

barang-barang beli di Carrefour, bil dan bil lagi. Kerja, gaji asyik bayar bil je.

9) Where were you last night?

Kat umah tengok Harry Potter.

10) What colour is your front door?

kelabu nak kena ganti kot warna ni, lama dah.

11) Where do you keep your change?

banyak tempat, dalam purse, kat dalam kete, kat dalam tabung.

12) What's the weather like today?

katanya gelombang kedua akan segera sampai. Pagi tadi awan mendung, KLCC dan bangunan-bangunan sekitarnya semua bertukar jadi warna kelabu (sama cam warna pintu). Tapi sekarang dah cerah sikit, semoga cerah sampai ke malam dan hari-hari seterusnya. Seminggu hidup dalam hujan, buatku mengerti, betapa indahnya cahaya Sang Mentari, Bulan, dan bintang-bintang.

13) What's the best ice-cream flavour?

Lemon - vanilla macam icecream Tropicana.

14) What excites you?

Banyak benda, for sure, that can make me wake for days.

15) Do you want to cut your hair?

nengok keadaan.

16) Are you over the age of 25?

Yes, bukan ikut umur jin.

17) Do you talk a lot?

depands, dengan siapa saya bercakap.

18) Do you watch the O.C?

Tiru jawapan elhakim 'aku tak tau oc. apa tu?'

19) Do you know anyone named Steven?

Cat Steven aka Yusuf Islam.

20) Do you make up your own words?

Absolute! Kecuali time malas nak fikir, atau ayat itu terlalu indah dan mantap untuk diusik.

21) Are you a jealous person?

dalam diam kot..

22) Name a friend or friends whose name starts with the letter 'A'.

Susah nak cari kawan nama dari A ni...

23) Name a friend or friends whose name starts with the letter 'K'.

Khairi bukan Khairi Jamaluddin

24) Who's the first person on your received call list?

my mom, morning call

25) What does the last text message you received say?

Cari kat (tut...tut...cencored), kat bahagian....boleh download file flv

26) Do you chew on your straw?

wat hape nak geget straw?

27)Do you have curly hair?

tak de a, tak leh jawab aurat nih

28) Where's the next place you're going to?

nak gi dengar ceramah la rasa...kalu ghajin

29) Who's the rudest person in your life?

positive to everyone...jarang jupe...opss silap baru teringat, sorang junior yang aku tak tahu le apa masalah dia, masamnya muka bila jumpa, berlagak tak mahu tegur langsung, dia ingat dia sapa, oppss (kata lemah lembut?)

30) What was the last thing you ate?

nasi beriyani yang masin dan pedas sikit

31) Will you get married in the future?

InsyaAllah, definitely.

32) What's the best movie you've seen in the past 2 weeks?

Harry Potter la, apa lagi.

33) Is there anyone you like right now ?

Yes.

34) When was the last time you did the dishes?

baru je lepas.

35) Are you currently depressed?

wat pe nak depressed, depressed dengan orang kalu, cerita ngan member, lepas tu cari penyelesaian masalah, lepas tu lupakan ajalah.

36) Did you cry today?

hari-hari perlu, mengenang diri...yang tidak tentu bila akan dijemput

37) Why did you answer and post this?

jemputan dari Elhakim

38) Tag 5 people who would do this survey.

1. elzamir

2. sis UK

3. sis Kg Juar

4. sis Pokok Sena

5. bro Aderi Ariyasu

Tuesday, December 18, 2007


Engkau pengikut
Sang Penghunus Pedang
pada lehar para tiran


Engkau didesak untuk terlibat dalam merangka hukum. Meski dalam sekali pandang dan sebelum analisa secara kritis telah kelihatan cacat cela di mana-mana. Lantas Engkau menukar jubah si kelana yang tunduk pada ketentuan, dengan jubah yang dipinjamkan Sang Penghunus Pedang pada leher para tiran. Mereka sangka jahil Engkau mampu menutup mulut yang dipatri. Tapi pengikut Sang Penghunus Pedang bukan datang untuk membajai lagi segala kejahilan muraqqab.
Kerana desakan Engkau makin marak, hingga menyebabkan mereka tersentak, lalu dikirim Si Pemberi Pesan. Bahawa mereka bukan benar mahu menegak hukum. Bahawa para tiran cuma mahu memainkan peran sebabak, sebagai pensimpati pada marhaen, sebagai menunjuk kebersamaan untuk kelestarian, bahawa keringat kami sungguh untuk ditagih, keintelektualan ada nilai.
Mahu apakah Si Pemberi Pesan pada Engkau? Jubah yang Engkau pakai kekal. Ia adalah pinjaman dari Sang Penghunus Pedang pada leher para tiran. Engkau mungkin berpaling dari pembuat hukum, tapi mustahil khianat pada keadilan. Guru Engkau, yang memberi pinjam jubah kebesaran berpesan, sebuah hukum yang bagus harus ditafsirkan secara bagus dan akhirnya perlu dilaksanakan secara bagus. Si Pemberi Pesan membongkar, sejak mula pembuat hukum punya niat serong. Mereka lebih dulu punya niat dan tujuan khianat sebelum merangka hukum. Lalu untuk apakah mengikut jalan yang dirintis para pengkhianat?
Sebagai pencinta guru, Engkau mana mungkin berdiam. Jika diam, Engkau jadi bersekongkol. Lalu dengan keringat yang masih bersisa, Engkau cuba untuk sekurang-kurangnya mengusul. Satu hukum yang dicari dari tinggalan leluhur, dari segenap pelusuk bumi, perbandingan yang terbaik, untuk kebenaran, keadilan, kecemerlangan.
Mungkin Engkau bukan yang paling benar, tapi meski, Engkau bukanlah si buta, pekak, bisu dan tolol. Meski masa depan menjanji akan berada dalam rintis jalan ketololan, sekurang-kurangnya Engkau pernah menjadi si cerdik yang memekik, meski suara hanya bergaung dalam balang kedap udara.

Engkau pengikut
Sang Penghunus Pedang
pada lehar para tiran
pencinta guru keadilan
jalan mati
satu
syahid
mahu
jihad di situ!

Saturday, December 15, 2007

Ketua Darjah Baru

Sebuah kelas yang baru, perlu lantikan ketua darjah untuk menolong cikgu supaya cikgu tidak perlu selalu susah-susah

A : Saya mencadangkan untuk lantik seorang ketua darjah.
Z : Saya sokong, saya cadang A untuk jadi ketua darjah.
A : Saya bangkang, sebab saya yang cadang saya tidak boleh dilantik.
Z : Tapi saya nak cadang A jadi ketua darjah, sebab saya rasa S juga akan sokong.
A : Mana boleh, saya cadang Z jadi ketua darjah sebab dia paling rajin, berusaha, hensem, bersungguh-sungguh. Saya juga cadang S jadi penolong ketua darjah.
Z : Mana boleh...
A : Saya cadang untuk cadangan saya diterima, dan selepas cadangan saya diterima, saya cadang untuk proses pemilihan ditutup.

Friday, December 14, 2007

untuk sahabat, andai aku lebih berani!


aku tidak mampu
membela dia
meletak diri di medan hak
kapitalis yang menuntun
menjadikan
tidak terdaya

aku pejuang
dalam asing
menegak adil
tapi dunia
mengkhianati
dari pelbagai arah

aku bermimpi
dunia aman
keadilan disangga
manusia berbicara
dengan bahasa Tuhan!





Tuesday, December 11, 2007

Stranded!



As watching the current news on TV, we are amazed how the flood has affecting some of the state, Johor, Kelantan and Pahang.

As we are enjoying ‘winter’ in Jengka, we are all wet. Our slippers are wet. The sun hides behind the clouds. The frogs having their homecoming party everyday. We sleep with our sweater on, blanket, covering our feet and so on. Our best song and best friend now is Umbrella. The town is suddenly quiet and peace. Our number is 1001 for every counter (government and bank) we went.

As we are managing to adapt with the weather, continuing with all the busy pile up works, enjoying to take all the art photo of this seasons, suddenly a phone call take all the joy. We are stranded! Without noticing anything bizarre around us, we are actually the only surviving area in this district. Which conclude, all the communication path has been drown by the flood? We are the ‘island’er now. For how many days? We just can’t give the answer. But yet, the sun has shine, perhaps, in short time, we will see the sky again.

Monday, December 10, 2007

Balthasar's Odyssey

Oleh: Asal Turabiy

Saya telah lama mengimpikan menguliti buku penulis luar dari Malaysia. Saya pernah mahu mengintimi Ayat-ayat Cinta yang tersohor diperkatakan umum. Malah sahabat yang sinikal dengan karya Melayu dan terjemahan telah lama mendahului. Di rak yang dibarisi karya penulis berbobot dari luar, saya tidak mengenali yang lain selain Pramoedya Ananta Toer. Saya lama sudah mengkagumi dan dewasa dengan rusuh Pram. Belum ada seorang penulis yang bisa membuat saya meruntun hiba dan masih mengenang derita watak-wataknya sehingga tidak terlupakan, kecuali penulis besar dari Indonesia ini. Namun mata saya tertancap pada karya Amin Maalouf. Waktu itu saya harus membatasi diri dari menghabiskan wang yang sudah susut kerana banyak membeli karya-karya ilmiah yang lain.
Kemudian, lama setelah saat itu, saya berada dalam kesempatan terhad untuk kembali ke Fajar Ilmu. Ruang dalaman toko buku itu telah berubah meninggalkan diri dalam hampa. Kemana menghilangnya Balthasar’s Odyssey? Akhirnya saya ditunjuki pemilik toko yang peramah, deretan novel dari nama-nama besar dunia. Saya berbagi untuk mendapatkan Oman Parmuk atau Amin Maalouf. Ia pilihan yang sukar. Saya pasti tentang itu. Andai punya wang yang lebih banyak atau bonus akhir tahun.
Akhirnya Balthasar di tangan, mutlak. Nama Tuhan yang Keseratus. Adakah saya akan bercerita mengenai kebetulan-kebetulan yang menimpa Balthasar dalam adventur mencari buku Manzadarani, ‘Nama Tuhan yang Keseratus’ dengan kebetulan-kebetulan bertuah yang dialami setelah memiliki buku ini? Ia penaakulan yang menarik meski saya tidak mempercayai nasib dipengaruhi oleh sesuatu yang kebetulan kita miliki.
Sejak mengintimi Balthasar’s Odyssey, tiba-tiba saya dapat kesempatan bertugas di utara dengan menaiki pesawat terbang. Tambang murah pastinya, tapi masih pesawat terbang. Untuk pekerja yang masih belum mendapat status sah jawatan, dan usia tempoh perkhidmatan tetap yang belum mencapai setahun, bagi kebanyakkan orang ini kebetulan yang mencengangkan. Dalam persinggahan pertama di Alor Star, sedang perjalanan masih berbaki sejam untuk ke Arau, kami disambut mesra rakan baik yang bekerja di Pokok Sena. Dia tanpa banyak bicara, meminjam kami keretanya yang masih baru untuk 3 hari di Arau tanpa bayaran. Nihil. Dalam jangkaan orang yang kami bakal susah bergerak di daerah orang, kami malah dapat mengelilingi Bandar Kangar beberapa kali sehari. Menjelajah Empangan Timah Tasoh hingga singgah ke Padang Besar. Lebih mengejutkan, rakan baik yang meminjamkan kereta, mengilhami untuk kertas cadangan pengajian peringkat kedoktoran! Kebetulan mungkin, dalam perjalanan pulang semula ke ibu negara, kami membeli tiket bas perjalanan ekspress LCCT ke KL Sentral di atas pesawat. Harga hanya RM9, tapi yang ajaibnya tiket itu tertera nombor siri 024100. Perjalanan yang kedua puluh empat ribu, satu ratus.
Terbalik dari itu, Balthasar mengalami nasib malang mencari Nama Tuhan yang Keseratus. Padahal dalam perjalanan dia dapat mengecapi nikmat kebahagiaan dunia yang lama diimpinya dengan cara terlarang tanpa sepincing rasa bersalah. Ia adalah perjalanan kembara yang celaru, tentang berdepan dengan ramalan hari kiamat yang sangat-sangat mendekat. Yang dihebohkan orang akan berlaku pada tahun 1666 sedang latar masa Balthasar memulakan perjalanan ialah pada tahun 1665. Manusia dalam cemas mempercayai kiamat mendekat masih sahaja melanggar hukum Tuhan. Tetap sahaja yang utama adalah diri, bukan harap pada penyelamatan.
Rakan baik memandang kulit buku ini, menolaknya mentah-mentah. Sangkanya, saya mendekati karya falsafah lagi. Bagaimana perlu untuk mengidentitikan novel terbaru ini? Ia cerita perjalanan seorang pemilik kedai antik dan buku-buku langka bersama 2 orang anak saudara, seorang pekerja dan seorang janda yang mencari surat pengesahan kejandaannya dari wakil Sultan Ottoman. Perjalanan mereka atas tujuan yang satu, mencari semula buku Nama Tuhan yang Keseratus. Satu novel kembara, novel adventur. Satu jurnal perjalanan setepatnya. Sebuah travelog. Semudah ini. Saya berfikir-fikir untuk memberi jawapan pada rakan baik, di mana nilai falsafahnya?
Novel ini dibaca tepat waktu menyedari tentang sedar diri kenapa saya berada di daerah asing tempat saya mencari rezeki. Balthasar juga mempunyai sedar diri yang hampir sama. Mengapa dia harus berada dalam pengembaraan mencari Nama Tuhan yang Keseratus. Saya mengambil jalan sepakat dengan Balthasar, iaitu, hakikatnya kami sama-sama menyedari jalan yang dipilih. Ia adalah kehendak persendirian yang dibuat dengan perhitungan dan alasan, tapi ditengah-tengah perjalanan merasa keliru. Saya akhirnya mendapat resolusi lebih dulu tentang kewajaran berada di daerah terpencil dengan peranan yang perlu diperjuang dan dipertahankan, sebelum bertemu kalimah resolusi yang sama untuk pengembaraan Balthasar dalam Nama Tuhan yang Keseratus.
Untuk halaman yang lain, tanpa perlu berfikir dua kali, saya bersetuju dengan Balthasar ketika dia mendapat rezeki terpijak di Smyrna. Tapi saya mahu terus sahaja berahsia mengenainya. Masih terlalu banyak rahsia Tuhan yang perlu disingkap dan dicari makna hakiki sebelum berani berkongsi dengan rakan-rakan. Meski begitu, dalam hal rahsia ini, saya telah mantap dalam yakin.
Balthasar menemani saya dalam langkah perjalanan dari Jengka - Kuala Lumpur – LCCT - Alor Setar - Pokok Sena – Arau - Timah Tasoh - Padang Besar - Pokok Sena - Alor Setar – LCCT - KL Sentral - Kuala Lumpur - Jengka. Kami nyaris tidak dapat menaiki pesawat kerana waktu mendaftar masuk sudah terlewat 10 minit. Saya hampir kehilangan telefon bimbit di Alor Setar, tapi sempat kembali kepangkuan meski pesawat telah tiba dan 10 minit lagi waktu berlepas. Dan hujan sederhana yang menyambut ketibaan di LCCT, bersama payung-payung merah, adalah keindahan seni Tuhan yang terlalu sempurna.
Saya masih belum menghabisi Balthasar’s Odyssey: Nama Tuhan yang Keseratus. Saya masih belum tahu nama Tuhan yang keseratus. Anda mahu memiliki Balthasar’s Odyssey? Jemput ke Fajar Ilmu di Wisma Yakin, InsyaAllah akan bertemu dengan Amin Maalouf untuk turut sama memiliki.

Friday, December 07, 2007

Pulihkan jiwamu



Malam ini aku bisa sahaja membiar kamu adikku, menangisi nasib malang ditinggalkan kekasih. Ia air mata yang perlu, untuk menjadi dewasa. Cuma air mata bukti cintamu, cuma air mata. Namun aku memberimu 2 pilihan, untuk kehormatan atau tewas.
Tiada salahnya menangis berlanjut-lanjutan, jika tangismu lebih mulia dari air mata Sang Sajjad. Atau kamu pantas membuktikan hatimu lebih iba dari jerit rintih Sakinah dipenjara yang beku.
Ya, kita pencinta-pencinta yang setia. Kerana kesetiaan itu dihantar tinggi ke langit ke tujuh. Sang Pencinta telah melihat darah yang mengalir diseluruh tubuh, tertulis hanya satu kalimah, CINTA. Jangan kamu tegar mencemar. Ia adalah bumbu. Yang menyalai hidupmu untuk hidup. Menyinari harapan dengan harapan. Menggerak dengan gerakan yang sempurna. Dan kalimah itu, kalimah suci. Tempat menggapai destinasimu yang akhir.
Yang perlu ada dalam jiwamu masih lagi cinta, adikku. Jangan kau lepaskan gapaianmu yang kejap, demi kecewamu tanpa capaian materi. Ia telah dibawa jelas berdiri dihadapan, untuk kamu menilai keindahan yang ditawarkan. Mempelajari cara mencapai makam bahagia yang tertinggi.
Cinta itu harus derita dan bahagia sekaligus. Engkau harus dapat merasa beban rusuh dihimpit dijiwamu yang kosong, rasa terbeban atas kesalahan, rasa putus asa demi penyesalan. Lalu apakah yang dapat dibuktikan demi rasa-rasa itu? Ia adalah inginmu nanti untuk hidup. Supaya kamu dapat mati berkali-kali demi cinta itu. Meski kamu sendiri dibunuh oleh cintamu, tapi hakikatnya kamu tidak mungkin akan pernah mati.
Bangkitlah! Kali ini aku tidak akan memberimu pilihan untuk tewas. Kamu terlalu berharga untuk kalah tanpa berjuang. Jika ikrarmu suci, bahawa kamu pewaris Sekolah Sang Tujuh Setia. Tiada lagi langkah untuk menoleh ke belakang. Bumbu cuma satu. Nyailah dengan nyala kehormatan, untuk sebuah pengorbanan.
Malam ini, aku akan membiarkan kamu menangisi nasib malangmu. Esok, bangkitlah dengan senyum Sang Mentari!

Tuesday, December 04, 2007

rasanya
aku sudah tahu
derita si muda
dihimpit dunia jahil
berjalan atas aturan
kuasa akan berkuasa
pengaruh akan berpengaruh
dunia jangan ditentang
untuk selamatkan
tenggorok haus
perut minta diisi
pakaian perlu diganti
tapi aku
bukan meminta senang
untuk hidup
kerana aku hanya mahu
menjadi wakil Tuhan
meski menentang arus
dan derita
berpanjangan

aku memilih
untuk tidak
menjadi bacul
dan pelacur
pada jahil muraqqab!