Gerhana


Gambar langsung pada 5.08 petang (26 Januari 2009)

Kamera SONY Cyber–shot 7.2 MP, ISO1000, lensa Carls Zeiss

Setelah beberapa kali percubaan, Allah telah mengizinkan kami untuk mendapatkan gambar langsung Gerhana Matahari Annular atau Gerhana Matahari Cincin, dan kami berkongsi dengan anda semua. Gambar ini di ambil di bawah langit Keramat (nota: latar jadi hitam dan matahari merah kerana kamera ditutup dengan filem).

Disunatkan pada waktu gerhana ini untuk solat sunat gerhana 2 rakaat. Ini adalah tanda-tanda kosmik dan pertama kali saya secara sedar merasai bahawa bumi ini betul-betul bergerak. Kami berjemur di bawah langit petang, di atas menara KLCC kami melihat fasa bulan menutupi matahari.

Gambar hiasan

Kami merancang untuk dapat merakamkan fasa bulan menutupi matahari dengan lensa kamera Abang. Hanya satu yang menjadi (gambar di atas). Perlahan-perlahan cuaca terik sehingga membasahi baju kami hampir lenjun, menjadi redup dan gelap seketika. Pada satu masa, awan besar menutupi matahari gerhana, dan pada waktu ini kami dapat melihat kejadian kosmik ini langsung tanpa menggunakan filem atau refleksi air dari besen. Menunggu 'cincin' itu muncul hanya angan-angan, tetapi tidak di mata Cikli nun jauh di Sabah. Mereka yang mendalami geologi (seperti Geolife dan Muhammad Teja) dan mengkaji astronomi akan segera faham bahawa ini adalah satu kejadian alam penuh keajaiban. Ini adalah antara bukti mengesahkan matahari, bulan dan bumi bergerak dalam orbit (landasan) yang tersendiri dan penuh aturan. Hanya satu landasan, landasan Tuhan.

"It is He Who created the night and the day, and the sun and the moon. They swim along, each in an orbit". (Quran 21:33)

"And the sun runs to its resting place. That is the decree of the Almighty, the All-Knowing". (Quran 37:38)

"By the sky full of paths and orbits". (Quran 51:7)


Jika Kosmik bergerak dan tunduk pada satu jalan, mengapa kita masih tidak menjumpai jalan yang satu itu? Seperti dalam surah Al Fatihah, 'siratal mustakim', jalan yang lurus, jalan yang lurus.

p/s: Bumi dibandingkan dengan matahari hanyalah satu noktah, kita ini dimanakah?

Gerhana di MyAdha

"They said 'Glory be to You! We have no knowledge except what You have taught us. You are the All-Knowing, the All-Wise". (Quran 2:32)


Comments

Cikli said…
salam..

instead of eclipse, i got my own version of sunsets and silhoettes.

anyway, i manage to see the ring.

subhanallah.
ASaL said…
we have expected 'the ring' will only pass through Sabah but not in Peninsular. Subhanallah, 'the ring' really appear! Hope you will share with us.
Unknown said…
Salam Kak Ju.
Sori lmbt respon, skrg adikmu demam selsema n skt tekak... huhu..
Anyway thanx for sharing.. Saya xberpeluang melihat gerhana tersebut. SubhanaALLAH, terlalu indah... Si Adli pun ikut ke? hehe...
ASaL said…
makan ubat, jgn malas2
owh, Adli lah yang berjaya menangkap gambar gerhana secara langsung itu. Dapat gambar itu dengan gambar biasa, satu pengalaman yg luar biasa ajaibnya!

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah