David dan Goliath 4

Asytar merapati Alif. Shafiq merapati Alif. Beberapa rakan sekelas yang lain juga mengelilingi Alif.
Shafiq : Woi, bagilah aku tengok juga.
Alif : Apa ni tolak-tolak.
Asytar : Janganlah berlagak sebab kau seorang ada PSP.
Alif : Kau ingat skrin PSP aku ini besar sangat ke macam skrin LCD 23 inci komputer Shafiq?
Shafiq : Sudah-sudah. Cikgu sudah muat naik cerita David dan Goliath ke?
Alif : Ada ni.
Shafiq : Wah, bagus juga PSP ni ye, boleh melayari internet di mana-mana.
Alif : Kau ingat aku main Ben 10 sahaja ke dengan PSP ini. Dengar ayat Quran pun boleh, baca tafsir Quran dan Hadith boleh, tengok cerita pun boleh. Ambil gambar pun boleh.
Asytar : Shafiq, Alif, kalau kamu berdua setakat mahu merapu, bak sini PSP tu biar aku baca apa yang Cikgu tulis mengenai David dan Goliath.
Alif : Pertama, back of, kali ini aku pula jadi hero. Jadi, aku yang akan baca.
Shafiq, Asytar dan kawan-kawan yang lain mengerumuni Alif. Mereka berebut meihat skrin yang kecil.
Alif : Boleh tidak kamu semua duduk jauh-jauh sikit. Aku akan baca kuat-kuat biar semua orang dengar.
Kumpulan bubar. Masing-masing duduk di tempat sendiri. Slot satu jam yang ditinggalkan Guru Bahasa Inggeris membolehkan mereka memenuhkan dengan cerita David dan Goliath yang baru. Masing-masing memasang telinga. Alif mengambil tempat di depan. Sambil menekan-nekan kekunci di PSP kemudian berdehem dua kali, Alif membaca dengan kuat supaya dapat didengar kelas.
‘Ada persoalan besar yang dibawakan dalam kisah David dan Goliath. Sebelum itu, sebelum anak batu David menembusi topeng besi Goliath dan menyebabkan Goliath jatuh tersungkur seperti ‘Amr bin Abdu Wudd Al’ Amiri, tiga watak penting yang perlu dikenali.
1. David atau Nabi Daud as
2. Goliath atau Jalut
3. Saul’s atau Thalut
Saul ialah Raja Bani Israel yang dilantik Nabi Samuel (Shammil) untuk mengetuai tentera Bani Israel untuk merebut tanah Palestin. Saul asalnya orang kebanyakkan yang diangkat menjadi Raja. Kerana Saul rakyat biasa, Bani Israel menolak pilihan Nabi Samuel kerana mereka merasakan Saul tidak berkelayakkan. Perlu diingat, Bani Israel inilah yang datang kepada Nabi Samuel dan memohon baginda memilih Raja supaya mereka boleh mobilisi tentera untuk melawan orang Palestin.
Ayat-ayat tentang perlantikkan Saul, penolakan Bani Israel terhadap kepimpinan Saul, penolakkan kepada mobilisi tentera ke tanah Palestin, boleh disemak dalam Quran. Surah Al Baqarah ayat 246, 247 dan 248’.
Asytar : Apa lagi Alif, bukalah Quran dalam PSP kau ini.
Alif : Pelayan perlahan, susah hendak buka 2 atau 3 tetingkap sekali.
Asytar : Cakap letup-letup. Boleh baca Quranlah,boleh baca tafsir Quran lah.
Shafiq : Assalamualaikum kawan-kawan. Boleh tidak kamu berdua jangan bergaduh. Alif, lebih baik kau teruskan.
‘Bani Israel hanya menerima Saul sekiranya mereka diberikan tanda. Tanda yang mengesahkan bahawa pilihan Nabi Samuel itulah juga pilihan Allah. Lalu Nabi Samuel memberitahu kepada Bani Israel, satu tanda autoriti akan di datangkan di mata mereka, dan itu akan menunjukkan Saul adalah Raja yang sah ke atas Bani Israel. Tanda itu seperti yang diketahui umum ialah sebuah peti, yang dikenali sebagai Thabut atau juga dikenali sebagai the Ark of Covenant.
Apa istimewanya peti ini?
Peti ini adalah peti tempat menyimpan Kitab Taurat yang diterima Nabi Musa. The relics that have been left by the family of Moses and family of Aaron, carried by angels.
Itulah simbol untuk Bani Israel untuk buat mereka percaya’.
Asytar : Kenapa berhenti?
Alif pucat. Kembali menekan kekunci PSP dengan pantas. Alif mengangkat kepala dan senyum. Yang lain masing-masing tidak sabar ingin tahu.

Alif : Minta maaf kawan-kawan, bateri sudah habis.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang