Menang


Kekalahan pada seseorang atau pihak lawan akan mengakibatkan kemenangan pada orang yang lain. Ini logik akal dan logik alam.

Pernahkah kita mendengar, kemenangan bagi seseorang juga akan menyebabkan kemenangan bagi orang yang lain juga?

Saya belajar dari kawan yang ahli hikmah (banyak betul kawan saya yang ahli hikmah kan? - tapi belum tentu saya sendiri penuh dengan hikmah :P). Beliau menyorot dari perspektif seorang guru. Sudah tentu guru yang arif dengan ikhtisas perguruan, bukan guru yang caca merba yang banyak ada seperti zaman sekarang. Ya, beliau seorang guru dan secara konsisten selalu mengajari saya.

Kata beliau, menjadi seorang guru akan ada 2 kemenangan. Satu apabila pelajar mendapat kejayaan di akhir pengajiannya. Pelajar menang, guru juga menang. Satu lagi bila pelajar gagal di akhir pengajian. Pelajar kalah, tetapi cikgu menang.

Pelik. Tetapi itulah cerita beliau.

Kemenangan yang pertama itu norma, rutin dan selalu berlaku.

Kemenangan yang kedua ialah apabila pelajar secara konsisten tidak fokus pada apa yang diajar, berlaku kurang ajar, tidak tahu bagaimana mahu berakhlak dengan ilmu & guru, selalu merasa diri pandai dan tidak perlu diajar lagi, ego, rasa mempunyai hak pada markah sedang mereka tidak perform, tidak sedar diri, tidak datang kelas, tidak jujur. Pendek kata, pelajar yang tidak tahu akhlak terhadap ilmu dan guru, tidak tahu tentang adab.

Saya tanyakan pada beliau, adakah guru tersebut akan menghukum pelajar tersebut dalam ujian dan peperiksaan.

Kata beliau, "guru yang baik tidak akan menghukum dengan prestasi yang ditunjukkan. Guru yang baik akan menilai adil seperti mana sepatutnya. Namun, akan ada berlaku magik dalam hal ini."

Magik?

"Ya, walau pelajar-pelajar ini mengakui telah belajar bersungguh-sungguh, atau kata mereka belajar bagai nak rak, akhir nanti mereka akan gagal juga."

Adakah perkara ini berlaku?

"Ya, secara magisnya begitu. Mereka akan mengulang pelajaran tersebut. Entah bagaimana, jawapan yang ditulis salah, ada pun selalu tidak tepat atau membiarkan kosong sahaja. Seolah-olah fikiran dan ilham mereka dihijab. Jika ditakdirkan saya mengajar pelajar yang sama sehingga mereka mengambil pelajaran bahawa ilmu itu perlu dipelajari dengan rasa hormat dan rendah diri, saat itu barulah mereka akan lulus."

Wow. Begitu hebat.

Dia senyum penuh makna.

Dalam diam saya harus percaya guru-guru yang ikhlas juga punya kuasa. Cuma ia datang tanpa disedari bila dan di mana.

Ya kemenangan lebih besar dirasakan bila ego orang yang kalah ditundukkan, bukan kerana kelemahan dan kesalahan. Menang lebih manis dirasakan seperti itu :) (Rasa nak lompat-lompat dan gelak macam orang jahat, HAHAHA)

Kemenangan bagi saya?

Bila guru yang mengajari lama dulu, bertahun-tahun tidak bertemu, bila kembali berjumpa, beliau rasa kemenangan dan puas. Meski tidak menyatakannya, senyum mereka penuh makna.

Ya, sudah tentu dengan definisi kemenangan yang pertama!


Comments

Cikli said…
kemenangan yang tidak memerlukan majority lebih manis dan pure.
ASaL said…
Itu namanya baiah.
ieka said…
wah..saya suka saya suka cerita ini ehehe
Anonymous said…
Saya teringin nak kenal dgn ahli hikmah ni, really outside the box pemikirannya :)

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang