Perempuan, Di bawah Lindungan Langit Mekkah

Nenda, tiada siapa menceritakan keajaiban Nenda sehingga meresap kisah sampai ke pembuluh darah. Mereka sudutkan Nenda seolah Nenda hanya sisipan. Bukan pelaku aktif, malah bukan dilihat seperti manusia pilihan.

                Nendaku Siti Hajar,

                Musim Haji ini, cucuanda bertekad menceritakan kisah pengabdian Nenda. Di mata Allah, Nenda sebagai hamba terpilih, dari mereka yang terpilih. Berdarjat ikutan, kerana dimasukkan dalam senarai keluarga keNabian.

                Mereka melihat Nenda hanya sebagai seorang budak hitam yang diambil untuk mengasuh keluarga Nabi Ibrahim. Betapa tersudutnya Nenda, sehingga dipandang begitu kecil tidak signifikan. Sedang dari rahim Nenda, Nabi Ismail yang dikenal sebagai Dzibhin Azim. Korban paling besar yang pernah dikenal sejarah manusia.

               Nenda, mengapa Nenda Siti Hajar tidak mengeluh ditinggal seorang di padang pasir?

               Rasa apa yang bergumpal dalam dada Nenda? Ketika ditinggalkan pergi sang suami bersama anak yang masih kecil. Di padang pasir tanpa orang, malah tanpa air. Ujian apa yang lebih berat ditimpakan kepada seorang perempuan di bawah langit Makkah yang tidak dikenal orang? Bahkan Nenda menjawab, “sekiranya aku ditinggalkan kerana perintah Allah, aku rela sepenuh redha.”

                Bahkan Nenda tidak mengajar kami berkeluh kesah. Ditinggal seorang di lembah tiada orang itu tidak mematikan apa-apa pun dijiwa Nenda. Bahkan Nenda mengajar kami, bahawa cinta itu untuk dibangunkan dan dijuangkan. Bukan ditinggal dengan air mata dan kekecewaan.

                Bila mana bekalan sudah habis di sisi, Nenda Siti Hajar mengajar kami berlari mencari. Mencari air sumber penghidupan. Dengan hati yang penuh Nenda bangkit dari debu lembah tandus. Biar perlu ditinggal anak permata hati tanpa jagaan, kerana dalam Nenda sepenuh percaya bahawa Allah itu Maha Menjaga.

                Bermulalah episod perjuangan Nenda berlari mencari air. Nenda berlari dengan siapakah dari Safa ke Marwah? Tidak ada rasa lelahkah Nenda dalam keseorangan dan kesepian? Dan bagaimana tubuh yang dikata orang dengan serba lemah seorang perempuan mempunyai semangat kental tidak berhenti? Dan bagaimana iba hati mendengar rintih anak kecil kandungan sendiri kehausan air?

                Nenda berlari mengajar kami tentang cinta. Bahawa ia bukan rasa yang mati dan membunuh. Ia adalah rasa sepenuh juang dan mengharap. Ia rasa membangun dan sepenuh hidup. Safa dan Marwah, tujuh kali berulang alik dengan pandangan melihat kelibat air tetapi hanya fatamorgana. Tidak hampakah Nenda dibuat begitu?

                “Cinta tidak akan pernah hampa cucuku. Berlarilah kerana Cinta, kerana Dia sangat dekat. Dia hanya mahu mengajari bahawa kau hanyalah abdi kepadaNya, Tuan yang sebenar tidak yang lain. Bila berlari, penuhkanlah dadamu dengan NamaNya, berzikir sepenuh cinta. Berlari bersama Dia Yang Menjadikan. Berlari bersama Dia Yang Mempunyai Nama Yang Mulia. Berlari kerana Dia tidak akan pernah tinggalkan kamu seorang, meski orang melihat kamu seorang. Berlari sepenuh harap, sebagaimana janjiNya, berdoa kepadaNya nescaya Dia akan memakbulkan. Jangan berikan walau sekelumit rasa ragu masuk dalam hatimu. Mahukah cucu lari bersamaku?”

                “Bahkan cucuanda berlari, di laluan tapak kaki Nenda!”

                Nenda, tiada yang lebih besar penghargaan yang diberikan kepada Nenda demi pengorbanan kerana hari Raya Korban ini sebahagiannya adalah perayaan untuk meraikan Nenda. Jalan rintis cerita pengabdian seorang hamba itu seharusnya sepertimana.

                Di mata Tuhan, letak diri kita di mata masyarakat itu tidak pernah berbekas. Meski asal kita budak yang dihinakan, meski kulit hitam tidak di pandang orang, miskin tidak punyai harta, malah tidak mempunyai perbekalan makanan, Allah tetap memandang. Meski kita, hanyalah, seorang perempuan di bawah naungan langit Makkah. 

                Allah melihat hati Nenda lebih bersinar dari segala manusia yang lain. Lalu ditempatkan Nenda di Hajar Ismail, berdekatan dengan Kaabah, malah Hajar Ismail itu sendiri sebahagian dari Kaabah. Di situ tempat pencandu-pencandu Tuhan berlomba masuk, untuk bermohon doa. Di atasnya Pancur Emas, juga tempat pemakbulan doa.

                Dengan hati penuh begitu, Allah menghadiahkan zam-zam di telapak kaki Ismail. Jauh dari tempat larian Nenda, Safa dan Marwah. Barangkali Allah mengajari, usaha kita mungkin dilaluan lain, tetapi hadiahnya boleh diperoleh melalui orang lain di tempat yang lain. Yang keluar itu zam-zam, jika Nenda tidak menyebut “Zam-zam”, nescaya melimpah dunia ini dengan air mukjizat yang tidak pernah kering.

                Barangkali ketika Nenda kesayuan berlari mengharap, air mata jatuh bergenang kerana kuatnya pengharapan dan besarnya permintaan. “Biarkan cucuku, kerana setiap yang hidup itu bermula dari air. Wajah yang tidak pernah disentuh air mata, adalah wajah pemilik hati yang mati! Dan adakah yang lebih indah cucuku, selain menangis mengingati Dia yang dicinta?”

                “Hati yang benar mengharap sepenuh Cinta, yang tidak pernah ragu dan punya sekelumit sangsi Allah akan kenali cucuku.”

                “Meski cucuanda seorang perempuan?”

                “Meski apa pun kamu. Perempuan, hamba, berkulit hitam, tidak berharta, tidak punya wang, tidak punya kedudukan, tidak dikenal orang, tidak punya keluarga, atau manusia paling pendosa. Bila kamu menyerah, Allah tetap menerima.”

                “Meski apa pun cucuanda?”

                “Meski apa pun kamu.”

                Hajar Ismail, Zam-zam, Safa dan Marwah, bukti Perempuan di bawah naungan langit Mekkah.

                Hari Raya Haji ini Nenda, ketika ditahiyyat akhir, bila membaca selawat berselang junjungan Nenda Nabi Ibrahim dan Rasulullah Junjungan yang Terpuji, yang diwajibkan juga menyebut beserta keluarga kedua-dua junjungan yang mulia, panutan kami, ikutan kami, Imam kami, akan cucuanda kenangkan Nenda. Di situ letak Nenda, nama yang dimuliakan keluarga Nabi Ibrahim, ikutan yang dicontohi, jalan yang akan kami patuhi.

                Nenda,

                Biar di sudut mana pun mereka mahu perosokkan Nenda, si abdi hitam, tanpa kedudukan, ditinggal seorang di lembah gersang, tanpa harta, tanpa kemewahan, itu semua tidak lagi jadi penting bukan? Bila mana Allah telah melihat setulus, semulus, seputih hati kita sepenuhnya demi Dia, Dia sendiri akan mengangkat kemuliaan itu. Bukan manusia, bukan masyarakat, bukan pemimpin, bukan anugerah dan pangkat, bukan balasan harta melimpah, bukan siapa-siapa atau apa-apa pun yang ada di dalam dunia ini. Allahlah yang akan mengangkat kemuliaan yang tidak akan dapat dibanding.

                Nenda di bawah naungan langit Mekkah, dimuliakan dengan perlunya kami mengikut sunnah. Jalan-jalan yang Nenda lalui, air yang Nenda cicipi, tanah yang Nenda mulakan asas pembinaan sebuah tamadun kota peradaban yang mengabdikan diri hanya kepada Allah.

                Terimalah kami mengikut setiap tapak langkah kaki Nenda. Kami akan belajar dari runtuhnya pengharapan keduniaan, kami bangunkan Cinta Demi Tuhan.

                Dzulhijjah, hari wukuf yang menjelang, Nenda sedang diraikan sehingga berakhir zaman.



                Bahagialah hati putih yang mengharap, berjuang, tidak putus asa, Demi Dia.

Comments

ASaL said…
Saya petik dari tulisan rakan yang masuk ke peti email, ketika beliau masih di Makkah.

Assalamulaikum Sis
I was trying to comment on your blog but letters do not want to come out on screen. Therefore i write to you. Can't wait to share this.. On your post http://wadikita.blogspot.com/2012/10/perempuan-di-bawah-lindungan-langit.html?m=1

MasyaAllah your story on this was the exact thing my husband and i discussed whilst waiting for the time to go for tawaf on hari2 tasyrik.. And another prove that Time is all by Allah SWT was the things we discussed was a lot but it took only between 3-7 minutes. Time did tick very slowly then.
ASaL said…
Sambungan....

My version on Nenda Siti Hajar was a bit different from yours. Through reading and one of the usrah i attended when i was here 11 years ago.. It goes to something like this..

Siti Hajar was a princess from one country. That in a war for power she was forced to marry a ruthless, zalim head of tribe. She refused and ran away alone by herself through out the desert until she reached Nabi Allah Ibrahim's place - seeking protection from the bad tribes. Her journey to run from the kezaliman and kekufuran in the first itself was already a remarkable journey .. From the state of Africa to the state of Arab.. That was why she was brave and strong to say yes when Allah ordered Nabi Allah Ibrahim to leave her and the newborn baby on the land of Makkah. She was trained earlier by Allah.

As you mentioned, Hajar from the name itself is Black.. Siti according to my naqibah back then means Puan. Siti Hajar - Madam Black / Puan Hitam. She is the assistance/pembantu to Siti Sarah, not hamba abdi. Siti Sarah is a noble person (org2 yg dihormati) and because of her rank and siti hajar's beautiful moral/behaviour she allowed the Father of Prophets to marry her.

The rest, as you mentioned in the post, is a history. See the Hijir Ismail properly, and you see the shape of a tent/khemah org Arab dulu2 . I have never felt shame for comparing people's skin colour, proud to be a woman, thankful that i am coloured (neither black or white) and amused at the level of highest position Allah granted to woman until i heard this story about the grandmother of many prophets. I never appreciated much the story of Nabi Allah Ibrahim, Siti Hajar and Nabi Ismail; on Makkah and korban until i was told this story... So deep in my heart. Never it opens a different paradigm untuk bersangka baik dgn Allah setinggi2nya kerana penghargaan utk bersangka baik dgn Allah in total is rewards by Allah in such a way her house is part of kaabah and her act is part of hajj n umrah and her found (zamzam) is the most precious liquid ever had for a human being. Allahu..!

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah