Aki, Aku dan Ako : #5 Doa Lepas Tensi

Aku selalu melihat Ako dalam keadaan tensi dan stress. Mungkin dalam diet makan dia tak cukup sayur-sayuran yang organik. Ada kaitan ke? Satu hari aku tanya Ako,

"Kenapa setiap kali kau balik kerja, muka kau selalu letih dan stress eh?"

"Kau mana tahu tekanan kerja. Kerja tahan lagi la, tapi kalau nak layan orang...memang cukup menahan sabar."Ako menerangkan sambil menanggalkan stokin hitam yang berlogo B.

"Setiap kali lepas kau jumpa orang yang kau nak lempang kat pejabat, kau doa apa?"

"Eh apa ada kena mengena?"

Aku nampak muka Ako nak jadi merah. Nak tambah tensi lagi lah tu.

"Jawab je lah."

"Benda simple pun nak tanya. Aku doalah, Ya Allah berikanlah aku kesabaran."

"Aku nak cadangkan doa yang lain boleh?"

"Macam Ustaz la kau sekarang ni Aki kan."

"Nak pakai pakai, tak nak pakai sudah. Aku sampaikan pesan Atok aku je."

"Yelah." Ako mencampakkan stokin yang dah digumpal macam bola ke hujung sudut dinding. Pagi esok mesti dia mengamuk dan panik cari stokin tak jumpa. Aku harap semua stokin Ako ada alarm, ada lampu LED atau pun ada fungsi macam telefon. Boleh call nak cari kat mana.

"Woi Aki, berangan!"

"Uiks. Cuba kau doa macam ni, Ya Allah permudahkanlah urusanku, Kau peliharalah lisanku dan Kau jauhkanlah aku dari kemarahan. InshaAllah, kau akan lebih tenang."

"Macam tak de kaitan je." Ako tak puas hati.

"Sebab kau selalu berdoa, Allah berilah aku kesabaran, itu yang semua yang datang kat kau tu untuk menguji kesabaran. Memang patutlah kau jumpa orang yang akan buat kau tensi dan stress, sebab kau nak diri kau kental dengan sifat sabar. Tapi kalau kau doa macam yang Atok aku pesan, inshaAllah, orang yang buat kau marah tu tak datang dah."

Ako mengelamun, dahi kerut-kerut. Macam mencerna dengan baik.

"Aki, kau tulis kat whatsapp eh, aku tak ingat. Aku nak pergi mandi."

Amboi! Aku gi kumpul semua stokin Ako yang bergumpal kat banyak ceruk rumah. Aku masukkan dalam almari DVD. Biar dia tak jumpa terus semua stokin. Baru aku puas hati. Aku pula yang rasa tensi ni.


Comments

Popular posts from this blog

Mimpi

Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Pernah dengar Pulut Himpit?