Tentang Pelajaran Masa Depan - 2
Bila dapat peluang belajar karangan darjah 5 saya tambah
tercengang. Karangan mereka merupakan satu bentuk problem solving. Tajuk untuk
disiapkan pada hari itu ialah Maid Abuse. Ini karangan darjah 5. Saya jadi jauh
terfikir, di usia 11 tahun, bagaimana mereka boleh menggumpulkan poin-poin
penting sekiranya mereka tidak banyak membaca? Dan bagaimana guru boleh
membantu mereka tanpa perlu menyuap dengan banyak sehingga mereka tidak mampu
menjana idea sendiri? Kemudian, sekiranya kita boleh bantu pelajar dibanyak
tempat sekalipun, adakah pelajar ini mampu menulis karangan yang baik kerana
penulisan adalah aktiviti intelektual tingkat tinggi. Yang mempunyai kemahiran
berbahasa dan pemikiran yang kreatif dan kritis sahaja mampu menghasilkan
tulisan yang benar-benar baik.
Kami tidak sempat menilai hasil pembelajaran pada hari
tersebut. Tetapi sempat juga Sha upload contoh karangan yang berjaya disiapkan
oleh salah seorang anak murid, dan ya tentu, saya tercengang entah untuk kali
keberapa.
Saya sempat kongsi pengalaman ini bersama rakan di Shah
Alam. Kesimpulan saya mudah, anak-anak Singapura ini jika diletakkan di
Malaysia, kita akan merasakan mereka ini genius. Hakikatnya, di Singapura, itu
adalah pencapaian purata kebanyakkan pelajar. Sistem yang mereka lalui yang
menyebabkan mereka punya kemahiran logic, menyelesaikan masalah, berkreativiti
dan berekspresi. Satu aspek lain yang saya tidak lihat di Malaysia, anak-anak
sekolah yang berani menyatakan pendapat dan berkongsi jawapan walaupun tidak
semua jawapan mereka tepat.
Saya tidak sepatutnya terlalu memuji, tetapi itulah realiti.
Tidak menghairankan universiti Singapura berada di ranking 10 terbaik dunia.
Sebab mereka yang kecil sudah didedahkan dengan kemahiran tahap tinggi, sedang
kita di Malaysia baru mahu memperkenalkannya di peringkat universiti.
Usia belajar di universiti sangat singkat, dalam 3-4 tahun.
Sedang adik-adik di Singapura didedahkan dengan kemahiran tingkat tinggi, dari
darjah 1 sehingga tingkatan 5. 11 tahun mereka dilatih untuk mempunyai
kemahiran tinggi. 11 tahun didedahkan dengan proses pembelajaran yang konsisten
menyebabkan diakhir pembelajaran, anak-anak muda Singapura akan mempunyai
tabiat yang tertanam dalam jiwa mereka. Apa yang saya jangkakan, di masa
hadapan, mereka adalah manusia yang terbina keupayaan untuk survival dalam
kehidupan, tidak kira di mana pun. Memandangkan keupayaan untuk survival di
Singapura sangat tinggi, mereka boleh praktis kemahiran ini juga di mana-mana
meski belum tamat sekolah.
Tapi meletakkan Singapura sebagai penanda aras akan
menyebabkan kita rasa lebih tercungap untuk menyaingi. Menyebabkan pendidikan
masa depan yang saya harapkan akan terbantut juga dari segi pelaksanaannya.
Apa yang saya mahukan dalam pendidikan masa depan?
Iaitu kemahuan setiap dari individu untuk belajar, dan
setiap individu mempunyai pemikiran bahawa jika mahukan sesuatu kita perlu
berusaha dengan cara yang baik dan jujur. Pendidikan masa depan itu adalah
pencarian ilmu untuk mencari kebenaran dan kebahagian, bukan lagi mengejar
material, status dan pengaruh.
Adakah perkara ini boleh berlaku?
Tidak mustahil. Yang paling penting ialah kita menyiapkan
adik-adik dibangku sekolah dengan kemahiran membaca, mengira dan menulis. Asas
ini perlu cukup kuat dan mantap, supaya kemahiran inilah yang menjadi alat
untuk mereka belajar sendiri nanti melalui pembacaan, kembara, wacana, dan
berkomunikasi. Akhirnya akan merangsang daya fikir dan imaginasi mereka.
Dunia sekarang untuk mendapat ilmu bukan terhad dalam pagar universiti. Sudah ada universiti terbuka dengan sijil terbuka yang boleh kita ikuti kelas dan pengajian secara online. Yang panting kemahiran asas itu perlu kukuh, baru kita boleh melangkah lebih jauh.
Comments