The Arrivals

The Arrivals (TA) ialah filem 51 siri diproduksi oleh 2 orang iaitu Noreagaa dan Achernar serta secara konsisten disokong oleh Abdullah Hashem (lagenda youtube dengan siri The Antichrist Dajjal Series). 51 siri, secara purata 10 minit untuk setiap satu bermakna ada sejumlah 500 minit untuk dihadam. Saya, mengambil masa selama 3 hari bermaraton menghabiskan The Arrivals.
Secara ringkas, The Arrivals dari segi kandungan, adalah besar dan jauh lebih hebat dari mana-mana produksi yang sedang ditayangkan di pawagam. Paling penting, menonton TA di YouTube percuma, tidak melibatkan bayaran untuk membeli tiket dan popcorn.

Jika awak meminati buku-buku Harun Yahya, ada banyak persamaan dengan The Arrivals. Secara ringkas, The Arrivals menggunakan medium visual untuk menyampaikan mesej yang sama seperti di dalam buku-buku Harun Yahya iaitu: penilaian semula sikap kita terhadap dunia dan seruan kepada penyatuan. Oleh kerana aktiviti pembacaan sudah menurun, maka The Arrival adalah revival dan pilihan terbaik untuk saya waktu ini.
Jika ada berfikir mungkin The Arrivals streotaip, dengan menjangkakan ia siri bentuk keagamaan, jangkaan itu salah sama sekali. Ia rancangan yang dibuat untuk masyarakat secara global, merentasi bangsa, agama, sempadan geografi dan politik. Malah paparannya begitu terus terang, bervariasi dengan klip video, ucapan tokoh dan cerita-cerita sejarah. Sebagai doku drama, saya memberinya lima bintang!

Secara ringkas, ia adalah siri tentang Hari Kedatangan. Bagi yang biasa mendengar terma ini, benar ia secara eksplisit mendokumentarikan tentang hari kedatangan Imam Mahdi (as) dan Nabi Isa (as). Namun, sebelum dapat memperihalkan tentang itu, Noreagaa dan Achernahr secara panjang lebar menceritakan tentang Dajjal, misi, operasi, jejak dan perancangan masa hadapan. Bila saya membincangkan hal ini bersama rakan-rakan, kebanyakkan mereka terperanjat bila saya menggunakan perkataan perancangan masa depan. Dengan maksud, Dajjal sudah ada? Soalan itu saya pulangkan pada awak dan saya percaya, awak juga ada jawapannya.
Bila melihat dunia sudah begitu parah, malah misi keamanan pun boleh menumpahkan darah, bolehkah kita menafikan zaman yang kita diami ini adalah zaman penuh pembunuhan, kejam, zalim dan penuh fitnah? Semakin hari, kehidupan kita bukanlah bertambah baik dari semua segi, baik politik, sosial, ekonomi, moral, dan jenayah. Malah semakin membarah. Kes buang bayi yang kita dengar 10 tahun dulu tidak pernah kurang dan berhenti, malah semakin melampau sehingga menakutkan kita. It is the time we witness, the fallen of mankind.
Saya menjemput awak, untuk menonton The Arrivals. Ia satu bukaan dimensi baru, bagi kita yang mengambil mudah atas semua perkara. TA doku drama yang sarat mesej. Ini adalah satu jemputan, kepada perkara paling penting dalam hidup malah membantu kita memahami apa yang terjadi sekeliling: di sini dan di seluruh dunia. Dunia dan kemajuannya bukanlah evolusi, tetapi perancangan musuh yang telah diperingatkan dalam Al Quran. Soalnya, berani tidak untuk kita mulakan langkah pertama.

Comments

ASaL said…
untuk capaian mudah, sila ke laman http://www.arrivals.technocrazed.com/episode-1-intro

selamat menonton.
Azman said…
Alangkah baiknya kalau boleh di"download"kan. Boleh copy lepas boleh nonton bila-bila senang. Huhuhuhu
ASaL said…
akan cuba diusahakan :)

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang