Mimpi 2


Bila sahabat saya Ieka respon pada entri mimpi, dan menceritakan bagaimana mimpi-mimpi terhadap Mekkah selalunya berakhir dengan realiti. Catatan Ieka seperti berikut:

"saya pernah bermimpi berdiri seorang diri tanpa keluarga memakai telekung di atas sebuah bukit berdekatan sebuah pelabuhan. ada suara berkata di situlah tempat org berlabuh utk dtg ke Mekah dulu. Setahun lebih selepas itu saya pergi ke sana sewaktu masih bergelar pelajar, tak punya duit dan tidak bersama keluarga, sebaliknya bersama rakan2 seperjuangan. Pelik, tapi benar.."

Beberapa tahun kemudian saya bermimpi tidur di Masjidil Haram bersama suami saya sehingga masuk waktu subuh bersama jemaah yang sgt ramai. Sedangkan saya tidak ada sesiapa utk berkahwin waktu itu. 4-5 tahun kemudian saya pergi ke sana bersama suami saya."

Saya jadi terpanggil untuk berkongsi lagi tentang mimpi. Barangkali boleh beri kebaikan orang yang mencari erti mengenai visual yang dipaparkan waktu tidur, semasa tubuh tidak berfungsi.

Ada 3 jenis mimpi.

1. Satu datang dari Allah, iaitu mimpi-mimpi yang baik. Dalam banyak hadis, Rasulullah selalu menggalakkan sahabat untuk bercerita tentang mimpi yang sahabat perolehi ketika tidur. Terutama yang baik-baik. Kemudian sahabat akan bercerita, Rasulullah akan mentafsir mimpi mereka. Dalam buku yang dibaca, laungan azan pertama sekali dilaungkan di Masjid Nabawi sewaktu Rasulullah masih di kalangan umat, juga datang dari mimpi sahabat.

2. Dua mimpi buruk. Mimpi buruk datang dari bisikan syaitan dan mungkin ada orang berniat jahat. Jika bermimpi dan terjaga, bangun sambil meludah di sisi kiri. Meludah ini dengan isyarat sahaja bukan perlu buat betul-betul. Kadang-kadang sihir juga dihantar melalui mimpi. Ada suami diberi gambaran isteri berlaku curang berulang-ulang ketika tidur. Atau sebaliknya. Peristiwa ini akan menjadi impak dan kesan yang sangat besar di alam realiti, sehingga mereka percaya ia benar-benar berlaku. Kemudian berlaku perpisahan antara suami isteri, yang sangka kita tidak serius bahkan mengundang bahaya lebih besar.

Sihir untuk memisahkan antara suami dan isteri ini bukan asing. Dalam Al Quran juga beri peringatan bahawa akan ada pihak-pihak yang akan menggunakan kaedah ini untuk meruntuhkan rumahtangga. Tentu datangnya dari orang yang dengki.

3. Tiga mimpi dari kehendak diri. Biasanya ia mimpi dari keinginan yang sangat-sangat tetapi belum tercapai. Umpama seorang pelajar lepasan SPM yang bermimpi masuk Universiti. Tetapi setelah pengumuman kemasukkan tidak dapat. Jadi bayangan masuk universiti dijelmakan dalam mimpi, sehingga dia rasa lega setelah bangun dari tidur. Kerana dia betul-betul rasa telah berlaku. Allah telah memberi keamanan pada dia untuk hasrat yang tak kesampaian. Namun saya percaya, kalau dia berusaha, lambat laun cita-cita masuk universiti itu akan tercapai jua.

Apa pun bentuk mimpi, tidak satu pun kejadiannya sia-sia. 

Dan mimpi yang paling baik tetaplah bertemu Allah, kemudian Rasulullah dan ibu bapa yang muslim.

Tentang ini saya teringat tentang seorang sahabat. Begitu besar kecintaan beliau terhadap Ayah. Penuh, selalu penuh. Setiap kali dia bercerita tentang Ayah, saya selalu terfikir andai Ayah saya juga begitu. Penuh dengan kata-kata, dan tempat kami mengadu. Tapi Ayah saya lain, beliau berkata-kata dengan tindakan dan kasih sayang dari doa dan pengharapan.

Kemudian Ayah sahabat saya ini dijemput panggil Tuhan. Dan saya tidak pernah membayangkan betapa impak yang sangat-sangat mencengkam akan terjadi pada sahabat. Saya tahu seluruh tubuh, hati, jiwa dan minda mencerminkan kekecewaan dan kesunyian. Di tubuhnya hanya ada satu bahasa, kerinduan. Kerana Ayah sahabat selalu menjadi sentral dalam kehidupan. Pada setiap perkara akan dimohon pendapat untuk keputusan, di mana-mana pun sahabat berada. Biar beribu batu terpisah, selalu dekat untuk apa pun. 

Tetapi Allah itu Maha Adil dan Sempurna ciptaanNya. Dipanggil sahabat menunaikan Haji. Kerinduan yang ada tetap bersarang. Malah dalam diri sahabat, Ayahanda di mana-mana. Dalam doa, ketika tawaf, saei. Arafah, Mudzdalifah, Mina, Haram. Di mana-mana.

Allah itu Maha Cantik CiptaanNya. Di datangkan kepada sahabat Ayahandanya dalam mimpi. Ketika di Makkah. Dan Ayah sedang berihram di Tanah Haram! 

Subhanallah. Mimpi yang baik adalah mimpikan ibu bapa muslim. Dan tentu mimpi itu sangat-sangat baik, kerana Ayah sahabat sedang perkaian ihram di Mekah! Dan yang lebih indah, sahabat bukan bermimpi sekali, mungkin lebih dari dua kali. Semua mimpi itu berlangsung di Mekah. Subhanallah.

Akhirnya saya menjawab komen Ieka seperti ini,

"Saya suka mendengar cerita mengenai mimipi. Kalau kawan-kawan bercerita saya akan bersedia mendengar. Mimpi tentang Mekah, saya anggap anugerah. Tidak pernah terlintas akan dijemput. Bukan setakat sampai di Mekah, apa-apa sahaja tentang Mekah, insyaAllah menjadi realiti.

Saya pernah mimpi mencium (menghidu?) wangian yang datang dari seseorang. Dalam mimpi saya memuji, "Wanginya." Dalam mimpi rakan saya menjawab, "Ini wangian dari Mekah." Bangun dari tidur, saya masih dapat menghidu wangian yang masih tersisa dari mimpi.

Selepas dari Haji, saya menghadiahkan dia beberapa hadiah termasuk minyak wangi tanpa berfikir apa pun tentang mimpi. Sekarang saya dapat menghidu wangian Mekah hari-hari (sendiri pakai selagi minyak wangi tak habis :) Yang aneh, saya baru teringat tentang hal ini beberapa minggu yang lalu."

Ada apa tentang mimpi?
 
Bagi saya ia adalah simpanan realiti, yang Allah kurniakan untuk kita lebih bersedia, lebih redha.

Comments

Cikli said…
mimpi saya hanya si malang yang dalam keadaan hitam putih.
ASaL said…
Cikli - kawan saya buta warna. Saya berdoa dalam mimpi-mimpinya, dia dapat melihat semua warna.

Untuk Cikli, moga mimpi malam ni penuh kaler.
ieka said…
senyum saya untuk posting ini :)

Cikli, saya pun tak ingat kaler apa dlm mimpi.. selalunya memang hitam putih jua rasanya .. :)
ASaL said…
terima kasih kerana berkongsi, baru ada entri ni :)

lupa nak cerita.

2010 saya bermimpi berada di masjid Haram. Bersolat di dalamnya. Bertemu dengan 2 orang scholar yang sangat disanjungi dan hormati.

Seorang based dari Malaysia seorang lagi based dari Trinidad & Tobago (Imran Nazar Hosein).

2011 saya dapat ke Haraam. Balik Malaysia saya berpeluang berjumpa kedua-duanya.

Hebat betul penangan mimpi. Subhanallah.

Popular posts from this blog

Mimpi

Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Pernah dengar Pulut Himpit?