Jangan Takut Susah

Generasi sekarang adalah generasi atas talian (termasuk saya). Kita tidak lagi menulis menggunakan pensil/pen tetapi keyboard. Dan satu masa keyboard juga akan ditinggalkan bila kita cuma akan menggunakan touch screen keyboard.

Maklumat tidak didapati lagi dalam buku. Sebaliknya google dan wikipedia. Segala aktiviti yang menggerakkan otot dan sel otak, akan terasa begitu susah. Sehinggakan pada satu waktu, orang yang terpelajar juga pernah bertanya soalan yang dia tidak tahu jawab begini, "soalan ini perlu fikir eh?"

Aktiviti menggerak otot dan otak telah dilihat seperti perlunya menekan suiz. Kena beri makluman dan notis awal, "soalan-soalan berikut adalah perlu kepada janaan pemikiran. Sila on suiz berfikir anda".

Ya kelemahan kita sudah berada ditahap disable (mungkin). Satu masa generasi umat manusia mungkin jadi sama seperti cerita Wall E. Kesenangan berada di kerusi, tanpa perlu menggerakkan apa-apa.

Apa perlunya orang lama persuratan kita menulis, 

Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ketepian
Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian?

Dan sepanjang hidup kita ini, adakah menunggu Ibn Sina, Ibn Bajjah, Jabbir Al Khayyan, Ar Razi akan jadi seperti pungguk rindukan bulan? Bulan tidak akan turun, dan pungguk akan terus berada di atas pokok.

Satu kesimpulan, kita terlalu takut untuk berada dalam keadaan susah. Kalau membaca pun bagi kebanyakkan dari kita merasakan ia aktiviti susah, malah super susah. Sedang janji Allah dalam Al Quran mengatakan, kita boleh menembusi langit, menembusi bumi dengan satu syarat iaitu dengan kekuatan (Ar Rahman: 33). Kita itu adalah sesiapa pun, tidak kira jin atau manusia. Tidak kira Islam atau kafir. Tawaran terbuka, umat Islam baca, tetapi kita tidak mengambil iktibar pun.

Kekuatan zaman ini tidak lagi ditafsirkan sebagai upaya fizikal. Tetapi penguasaan ilmu. Mereka yang menguasai teknologi atom, telah memanfaatkan untuk janaan elektrik yang murah dan mesra alam. Mereka yang menguasai teknologi kejuruteraan, telah membolehkan negara sentiasa selamat meskipun berada di bawah paras laut. Mereka yang memahami magnetik telah berupaya membina keretapi elektrik selaju peluru untuk dimanfaatkan oleh rakyat sendiri.


Mereka yang melopori ilmu social networking telah menakluk kita dengan laman muka buku, yang sehari tidak bererti jika tidak berpatisipasi!

Hari ini janji, saya tidak akan takut susah lagi. Kerana esok, saya tidak ada jawapan bila giliran saya disoal Tuhan!

Saya mahu kuat dan diberi kekuatan, marilah kita berdoa dengan doa berikut,

"Ya Tuhanku, masukkanlah aku ke tempat masuk yang benar dan keluarkanlah aku ke tempat keluar yang benar, dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuatan yang menolongku".
(Al Israa:80)

Allahumma yassir wala tu'assir, rabbi tammin bil khair.




Comments

Cikli said…
bersusah di dunia, berlenang di akhirat.
ASaL said…
Moga Allah tunjuk kita, jalan selamat.
manis datang selepas terasanya pahit ^^
ASaL said…
jika tiada pahit, tentu tidak tahu apa dia manis.

thanks miss klanika.
Anonymous said…
Cabaran buat generasi yang mendatang.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah