Friday, May 11, 2012

Membina Karakter

Saya selalu berfikir mereka yang merendah diri, jujur, amanah dan selalu bersikap lunak, adalah mereka yang rugi serba serbi. Kadang-kadang orang memberi label ‘lurus bendul’ dan ‘pak turut’. Sebahagian besar mereka menganggap golongan ini tidak berpotensi.  Kerana ramai di luar sana adalah opurtunis dengan keinginan dalam diri mereka yang pelbagai. Selalu melihat ruang dan peluang untuk mendapatkan apa yang mereka mahu. Kata saya, kita bukannya main bola dan kita bukannya stricker yang ditugaskan untuk menjaringkan gol. Kita cuma hamba yang diberi peranan untuk menyembah Allah.
“Sebab kita lemah dan jumud begitu baru musuh galak mengambil peluang!” Kata kawan yang revolusioner.
Saya senyum. Mahu menyangkal pendapatnya kerana dalam banyak perkara saya menyaksi keajaiban Tuhan dengan erti kata ‘Dia bekerja penuh rahsia’.
“Akhir-akhirnya ini saya selalu teringat Nabi. Seolahnya dia sangat dekat dan sedang memberi pesan-pesan.”
“Apa yang Nabi bisik?” sedikit sinis tapi saya membiarkan sahaja.
“Nabi 'tak bisik. Cuma baginda beri sejarah untuk kita renung dan fikirkan.”
“Kalau bercakap tanpa berfalsafah ‘tak boleh ke?”
“Tak boleh, sebab makan pun ada falsafah, hidup suami isteri pun ada, malah segala.”
Saya tidak menunggu lama untuk menyambung, “selama 40 tahun Rasululullah membina karekter meski diasak oleh keadaan sekeliling yang korup dan bejat. Sehingga baginda digelar Al Amin. Ramai yang tidak sedar gelar Al Amin diberi oleh masyarakat jahiliyyah. Kredibiliti dikenal meski dalam belenggu moral dan akhlak yang merosakkan.”
“Maksudnya?”
“Maksud, kalau sekarang kita katakan bahawa sukar untuk punya akhlak yang baik kerana faktor persekitaran, kita salah. Kerana Nabi telah membuktikan yang lain.”
“Hello! Nabi itu Nabi mana boleh kita samakan.”
“Hello, Nabi itu tetap manusia kalau macamana pun kita mahu fikir, tetap manusia.”
“Nabi dan kita, tertakluk atas perkara yang sama. Diberi pilihan.”
“Kita tidak pernah nampak 40 tahun dalam pembinaan karekter ini perlu dibincang dengan kritis.”
“Apa yang perlu kita bincangkan pun?”
“Tempoh 40 tahun dengan pengekalan sifat jujur, amanah, menepati janji dan segala telah menyebabkan masyarakat Jahiliyyah memberi gelar Al Amin padanya. Kalau peribadi dan akhlaknya tidak dikenal dan diiktiraf, tentu sewaktu masyarakat Arab berbalah nak letakkan Hajar Aswad mereka tidak sepakat setuju Nabi Muhammad paling layak untuk jadi moderator di kalangan mereka.”
“Ya, malah sebulat suara.”
“Sehingga baginda dapat wahyu dan mengaku sebagai Nabi. Masyarakat jahiliyyah sebenarnya tergoncang dan ada keraguan. Mustahil Al Amin yang digelar mereka, menipu?”
“Ya, sebab gelar Al Amin tu mereka sendiri yang bagi. Kalau kita nak tengok lagi jauh, Al Amin itu bukan gelar tetapi cerminan peribadi Nabi.”
“Betul. Masalah kita rasa bila kita bersikap jujur, amanah, lunak, berkata benar tu perbuatan pasif. Padahal ia adalah sebenarnya aktif.”
“Maksud?”
“Kalau kita mahu kesan jangka pendek memang jadi mereka yang meredah diri tu macam agak rugi. Tetapi kesan jangka panjangnya untung. Sebab orang akan menyebut kebaikkan-kebaikkan mereka bila bercerita dengan orang lain. Contoh paling mudah mungkin bila mereka mahu describe “Ala Salsabila yang cakap dengan sopan santun dan mudah senyum tu?”
Kawan diam sebentar. “Nama disebut dengan diiringi doa kebaikkan.”
“Ya. Bukankah lebih bermakna begitu.” Saya menghirup kopi. “Tapi bukan itu yang kita cari. Pembinaan karakter ni ada banyak dimensi. Dan kalau kita lakukan kerana mencari redha Allah, lagi cantik.”
“Kira membina karakter cemerlang ni boleh digolongkan sebagai jihad tak?”
“Kalau tanya aku, jawabnya ya! Lebih-lebih lagi bagi mereka yang ada jawatan dan berkedudukan. Tahu tak apa yang dipesan Beng Chu? ‘Kalau sekali seorang yang bijak melakukan kekeliruan, di belakangnya terdapat ramai orang bodoh yang mengulangi kekeliruan itu.
“Tapi kalau macam ni pun kira cam main bola juga.”
Saya angkat kening.
“Jadi defender. Kita tak jaringkan gol, tapi kita mempertahankan gawang dari diceroboh.”
"Betul, dalam erti kata lain mempertahankan agama dengan akhlak."

4 comments:

Cikli said...

Baik bangat entry ini. Ada nama Salsabila. Ada cerita pasal bola. Pengajarannya berganda-ganda.

Faaein Talip Roy said...

membina karakter..

pokok pangkal pada hati kan.. kalau hati sering menolaknya.. memang sukarlah nak membina karakter yang baik itu..

nice entry.. =)

ASaL said...

Cikli - Etihad tahun ni. City.

ASaL said...

Faein - jazakallahu khairan. Yup betul, bertitik tolak dari dalam