Super Moon

Bulan dan keindahannya, selalu mempersonakan. Kata mereka, wajah Nabi ibarat bulan. Menyinari malam yang gelap gelita dengar sinar yang terang. Begitu indah, membuat hati-hati rindu dan tersayat, sehingga ingin terbang ke Kubah Hijau. Andai di badan ada sayap.

Fenomena Super Moon berlaku pada 5,6,7 Mei 2012 yang lalu. Bila melihat langit, bulan sedang menyinar dengan saiz yang paling besar dilihat mata. Di internet, bertebaran imej Super Moon dirakam jurugambar profesional dan amatur. Mereka jadi gila dengan imej kosmik yang datang jarang-jarang. Hasilnya, subhanallah. Seakan-akan bulan menampilkan diri dan mengucapkan salam. "Salam kembali padamu hai bulan. Sungguh kau pengubat hati-hati yang merindu."


Kerana bulan juga kami dilimpahi tuah dengan cerpen bertajuk, "Bila Bulan Muncul". Dibawakan potongan fragmen yang membuat hati bertambah rindu pada pemilik telaga Haudh, Muhammad Rasulullah.


“Bintang Hurban, Turaq, Zi-al, Zulkiftani, Qabisth, Wathab, Amud, Faluq, Masbah, Saduh dan Zul Qarh ialah nama 11 bintang yang sujud pada Nabi Yusuf dalam mimpinya kan Long? Dan 3 serangkai bintang yang sejalur itu bintang Orion?” Al Qaim bertanya pada Ashrar. Ashrar mengangguk.


Cuba kamu bacakan tafsir surah Al Qamar”. Al Qaim membetulkan duduk, membuka rehal, meletakkan Quran tafsir Maulana Yusuf Ali dan membacakannya jelas.

“Bismillahirahmanirrahim. Telah hampir Saat dan terbelahlah bulan. Mereka menolak mukjizat dan mengikuti hawa nafsu. Sedang setiap perkara masanya telah ditentukan”.

“Kamu perlu benar-benar percaya bahawa bulan telah terbelah secara hakikat, bukan ilusi”.

“Macamana? Mukjizat hanya akan benar-benar buat orang yakin jika kita sendiri yang menyaksikannya”, pertanyaan Al Qaim yang jujur membuatkan Ashrar diam. “Long, macamana Nabi belah bulan?”

“Dengan jari. Secara isyarat, dari bumi. Waktu itu pihak musyrikin Makkah meminta Nabi untuk mendatangkan satu mukjizat sebagai bukti kerasulan. Dalam waktu yang sangat getir inilah Nabi berdoa supaya kebenaran dapat memihak dirinya. Allah mengilhamkan Nabi untuk menggunakan jari membelah bulan. Memang bulan betul-betul telah terbelah untuk beberapa jam. Sebelah kelihatan di atas Gunung Saffa, sebelah lagi di atas Gunung Kaikaan. Tapi orang-orang musyrik fikir yang Nabi telah membuat tipu helah. Membuat magik. Sehinggalah pedagang yang berpergian, kembali semula ke Makkah dan mengesahkan mereka juga melihat bulan terbelah di padang pasir. Kamu tahu, ahli astronomi juga telah menjumpai ‘Rocky Belt’. “Rocky Belt” ini ialah satu garisan yang menganjur di seluruh permukaan bulan dan dijumpai kesannya mendasar sehingga ke pusat bulan. Pakar geologi membuat kesimpulan, garisan ini mustahil ada, kecuali, satu masa dahulu berlaku kejadian gempa bulan yang sangat dahsyat yang mengakibatkan bulan terbelah dua, seperti mana kita memotong buah tembikai ini untuk kita makan”, tembikai kuning kemudiannya dipotong kecil-kecil, Al Qaim mengambil satu potong.

“Yang lebih ajaibnya Qaim, bulan yang telah terbelah dua itu kembali bercantum semula. Pernah kita dengar selepas berlaku gempa bumi, bumi tercantum semula? Tidak pernah kan?”

“Kamu tahu Qaim, kerana kejadian mukjizat hebat inilah, seorang Raja India memeluk Islam di tangan Rasulullah”, Al Qaim membalikkan badannya mengadap Ashrar, kagum mendengar, menuntut diberi penjelasan.

“Namanya Raja Chakrawati Farmas. Sebenarnya ini kisah tradisi lama dari daerah Malabar, India. Cerita ini juga ada ditulis dalam hadith yang diriwayatkan dari sahabat Nabi, antaranya dari Abu Said al Khudri. Satu malam Raja Chakrawati telah menyaksikan peristiwa bulan terbelah, malam ketika Nabi membelah bulan. Raja sendiri telah lama belajar dari kitab-kitab bahawa seorang Nabi akan diutuskan dari Semenanjung Arab. Menyaksikan kejadian yang ajaib ini, Raja Chakrawati tahu yang masanya telah tiba. Segera Raja menyerahkan takhta kerajaan kepada anaknya dan menyediakan peralatan belayar untuk pergi menemui Rasulullah. Sepanjang perjalanan Raja Chakrawati telah berhenti di Koylandi, kemudian di Dharmapatnam dan berhenti di situ selama 3 hari. Kemudian barulah Raja meneruskan perjalanan ke Shahr Muqalla. Raja masuk Islam di tangan Rasulullah sendiri. Setelah mendapat hidayah, Raja berhasrat untuk berdakwah di negerinya. Rupanya, Allah lebih sayang pada pencinta kebenaran ini. Sebelum sampai di Malabar, Raja Chakrawati mangkat di pelabuhan Zafar di Yaman, di mana batu nisan ‘Raja India’ masih lagi dilawati orang sejak berkurun zaman. Mungkin satu hari, kamu boleh melawat Raja India itu Qaim”, Al Qaim memandang Ashrar tidak berkerdip.

Bulan besar membawa petanda lain. Banyak diceritakan dalam hadith antara petanda zaman akhir. Apa-apa pun, senyum sahaja melihat bulan muncul, kerana seolahnya Nabi sedang bersama-sama kita. 

Comments

Cikli said…
Cerita yang hebat dan penuh maklumat.
Bulan memang special dan sesuai sekali diperjuangkan.
ASaL said…
Cikli, kat tempat saya banyak betul supermoon berkibaran sana sini, walau di hari siang.
SuperMoon akan bersinarkah?

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang