Saturday, May 19, 2012

Nikmat Rezeki


Mencari rezeki itu adalah satu perkara besar bila dikaitkan untuk hidup. Patutnya ia tidak sukar sebab setiap yang bernyawa itu Allah telah tentukan rezekinya. Tetapi kenapa ramai juga berkeluh kesah?

Sebab ia bukan jadi soal survival tapi mengejar kesenangan dan mewah. Hidup diangkat darjat dengan harta benda. Itu yang jadi taruhannya sekarang.

Kat mana nikmat rezeki? Kawan saya kata manisnya bila kita berkongsi.

Satu cerita terkesan tentang rezeki. Dari sudut pandangan rakan ahli hikmah saya.

"I tak suka tau tengok Ustaz Don. I rasa dia fake sangat dengan muka dia yang macam tu dan cakap pula macam berbisik-bisik. Dah lah nama dia Don, macam kasanova pulak I rasa. Terus terang memang tak suka."

Saya hendak mempertahankan Ustaz Don. Dia orang tasawuf, jadi orangnya sudah tentu lembut kerana pelajaran yang disampaikan adalah pelajaran hati. Tapi saya mesti menunggu penjelasan rakan ahli hikmah saya ni sampai habis. Jarang perbualan kami tanpa pengajaran berguna.

"Tapi I tak boleh elak untuk tidak bersetuju dengan Ustaz Don. Tahu tak bila I pergi Sabah, the only channel yang boleh tengok ialah TV9 dan rancangan yang boleh tonton rancangan Ustaz Don tulah. Masa tu lah Ustaz Don bercerita mengenai rezeki."

Saya menyediakan telinga dan otak untuk mencerna.

"Ustaz Don kata, kalau gaji kita RM2000 tetapi kita bekerja macam gaji RM5000, Allah akan gantikan baki RM3000 tu dalam bentuk rezeki yang lain. Kadang-kadang dalam kelapangan dan keberkatan masa, kesihatan yang baik, kemudahan urusan dan perjalanan, anak-anak yang mendengar kata dan bermacam-macam lagi."

"Kalau orang yang gaji RM5000 tapi kerja macam RM2000 pula macamana?"

"Kalau macam tu, Allah akan minta dia pulangkan RM3000 yang dia tak berhak tu dengan benda-benda lain. Orang macam tu selalu berada dalam kesempitan, rasa macam semuanya tidak cukup, kereta tiba-tiba buat hal, tidak gembira, tidak sihat dan sebagainyalah."

Kawan ahli hikmah membandingkan kehidupan kami sekarang. Ya, kami sudah tidak membuat kerja-kerja yang memerlukan pengorbanan waktu dan tenaga, membantu orang tanpa meminta balasan. Kemudian masing-masing diam.

"Perasan tak, waktu kita sibuk buat itu ini, Allah beri je kita macam-macam yang kalau fikir sekarang macam tidak logik kita mampu buat tu semua."

Saya menambah "A'ah, tapi sekarang ni kita lapang, tapi satu hasil pun kita tak ada."

Saya berkata kepada ahli hikmah, "pesanan Ustaz Don sampai tak?"

Ahli hikmah menjawab dan mengaku insaf, "Sampai. Masuklah dalam hati I dan I ingatlah sampai sekarang."

Saya menjawab, "biasanya kalau pesanan yang diberi sampai, maksudnya yang menyampaikan insyaAllah ikhlas. Walaupun Ustaz Don tu begitu, saya yakin dia jujur."

Orang kata nikmat rezeki itu macam-macam, tapi pada saya tetap pada "keberkatan". Saya pulang ke rumah dengan berfikir macam-macam dan berdoa, "Semoga Allah memberi kita semua keberkatan pada rezeki, pada umur, fikiran, tenaga, zuriat, pasangan, keluarga, kesihatan, harta, ilmu, bakat dan masa. Moga ia tidak menjadi fitnah di dunia, mahupun liabiliti di akhirat kelak. Allahumma Amin."

2 comments:

Anonymous said...

Setuju. beruntunglah awak mempunyai rakan yang selalu menilai dan menimbang sesuatu ilmu dan berkongsi pula dengan awak.

ASaL said...

Ya, itu salah satu yang saya anggap rezeki terbesar. Kawan-kawan yang baik.

Saya tidak akan dapat mempertingkatkan diri, jika tiada yang menegur kesalahan dan menunjuk jalan.