Nilai



Antara perkara kesyukuran yang paling besar ialah, saya diajar tentang nilai sejak dari kecil. Saya rasa semua ibu bapa dan guru akan mengajar, tinggal lagi apa yang melekat di hati. Alhamdulillah, yang diajar pada saya ialah nilai yang benar bukan nilai atas persepsi.

14 tahun yang lalu, saya selalu berkejaran untuk sampai awal ke kelas. Antara amalan buruk saya ialah, saya tidak tahu mengagak masa dan jarak. Sangka saya kolej dekat dengan studio, jadi jika kelas pukul 8 pagi, lagi 5 minit baru hendak bergerak. Masalah ialah saya kena naik turun bukit dan jarak yang dekat itu rupanya jauh jika tidak merancang perjalanan.

Yang menariknya, saya akan melalui kawasan tempat letak kereta pensyarah. Dan saya selalu memerhati siapa yang sudah sampai ke pejabat pagi-pagi. Ada kalanya saya terlebih awal dan perasan sebuah kereta merah sudah sedia terletak elok. Setiap hari pun begitu, kereta merah di tempat yang sama, seolah-olah sudah dikhaskan untuknya. Kemudian saya tahu ia bukan tempat letak khas cuma pemiliknya selalu sampai awal.

Itu kereta pensyarah yang mengajar studio. Beliau akan sampai ke pejabat jam 7 pagi. Awal sangat, tidak terkejar orang lain. Akhir-akhir ini saya berharap dapat mencontohi beliau (untuk datang awal tetapi tidaklah jam 7 pagi). Susah juga, tetapi kalau merancang dan bertekad memang boleh buat.

Oleh kerana beliau boleh sampai awal kelas kami selalu tepat pada waktu. Tidak pernah terlewat barang satu minit (kalau ada mungkin sekali sekala).

Saya dapat berbual dengan orang yang sama tahun lepas. Sembangnya, "kereta merah itu ada lagi." Saya senyum. Agak saya sudah lebih 10 tahun. Orang ini orang yang tidak terjangkau jawatannya, dan saya pasti dia berada. Untuk membeli kereta baru bayar tunai bukan mustahil. Saya tidak tahu kalau sudah membeli kereta baru, tetapi sebab dia masih menyimpan kereta lama ia sesuatu yang membuat saya berfikir panjang.

Beliau jika mahu diletakkan kedudukan berada di langit, sebagai bintang. Tapi bintang ini selalu menyala terang dan tidak lokek untuk menunjuk jalan.

Ketika menjadi penghulu kampus beliau pernah bercerita, "meski saya banyak tanggungjawab lain, saya mesti ambil kira kebajikan pelajar. Apa yang mampu disediakan, akan disediakan. Satu hari ketika sibuk berbincang sehingga sampai makan tengahari. Jadi saya minta untuk berehat dan nasib baik mulut terbuka untuk bertanya. Pelajar itu belum makan kerana tidak ada duit. Saya menyeluk poket, apa yang ada saya berikan padanya. Mudah-mudahan perut dia tidak lagi kelaparan."
Meski cerita itu diceritakan secara umum, ia meresap masuk dalam hati saya. Kalau kita berkedudukan tinggi bukan jadi terhalang untuk kita buat kebajikan. Malah makin luas ruang yang terbuka dengan syarat bertanya dan ambil berat.

Orang yang sama juga tidak mengejar barangan berjenama dan beliau senang dengan imej sederhana. Padahal ramai orang disekeliling saya tidak betah jika tidak mengganti dengan pakaian baru, setiap bulan malah kadang kala setiap minggu. Kereta? Oh, jangan cerita kerana ia lambang prestij dan imej.

Ironi, bila berada dalam majlis-majlis besar, orang yang sederhana inilah yang akan berdiri di hadapan dan kami terpaksa menadah telinga mendengar setiap kata-katanya. Kami yang menadah telinga ini bahkan berpakaian gerlap-bergemerlapan. Jenama yang tidak kalah bila duduk sebelah menyebelah. 

Pelajaran nilai yang beliau beri pada saya ialah, manusia nilaian pada peribadi. Yang benar dan mendapat merit adalah yang mendapat ganjaran di mata Tuhan. Manusia diiktiraf kerana keilmuwan, usaha, kedermawan dan taqwa. Itu harta terkumpul. Semakin diamalkan semakin tinggi nilai kemanusiaannya.

Barangkali kita sangat terdera dengan pandangan dan persepsi orang. Ya, mungkin kita akan terluka, tapi biarkan lama-lama sudah tidak berasa. Persepsi itu cuma anggapan, rapuh amat. Hari ini telefon Samsung Notes paling cool dan bergaya, esok lusa kalau keluar gadjet baru yang supercool, Samsung Notes sudah boleh masuk senarai barang lupus.

Dunia kita hari ini terbina atas persepsi sahaja.

Yang pandai bercakap dirasakan sangat hebat dan bijak, padahal itu sahaja modal mereka.

Yang diam makin berisi..

Betul kata perumpamaan Melayu, jadilah resmi padi, semakin tunduk semakin berisi.

Epilog

Guru kelas studio saya itu hakikatnya mempunyai kecacatan buta warna. Antara sebab (mungkin?) terpaksa datang awal untuk mengatasi kesukaran di jalan raya. Tentu dia tidak dapat membezakan warna lampu trafik. Cara mengatasi ialah dengan mengelak trafik. Itu telah membolehkan beliau mendapat tambahan waktu bekerja, dua jam lebih dari orang lain (di waktu pergi dan pulang).   

Kekurangan hanya perkataan. Dia telah mengajar saya menjadikan kekurangan, untuk mencipta kelebihan.
(gambar diambil dari Google ajo)

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang