MRRAZ - 2


Barangkali kita sudah tidak boleh menafi bahawa memang kita sudah pun berada di ambang pintu akhir zaman. Janji Allah tentang kemunculan hari kemenangan Agama (Yaum Ad Din) sudah dekat. Hanya iman akan bercakap bagi pihak. Samada kita merasa gentar dan mula membuat persiapan, atau menempelak rakan-rakan yang begitu suka bercakap hal ini sebagai tukang karut dan ketinggalan zaman.

Samada kita suka atau tidak, percaya atau ragu-ragu, ini adalah zaman moden sekular yang mana paksi batil (Iblis, Dajjal dan sekutu) sedang membunyikan semboyan perang secara besar-besaran. Perang ini bukan khas untuk orang Islam. Di sinilah letak salah faham paling besar di kalangan kita. Perang ini adalah perang yang dilancarkan kepada umat manusia secara keseluruhan. Bukan fokus kepada umat Islam sahaja, bahkan semua tanpa kecuali. Ia adalah kesumat Iblis dari zaman Nabi Adam. Sumpahnya menyesatkan umat manusia tidak kira beragama agama atau tidak. Untuk menjauhkan manusia dari mempunyai rasa berTuhan. Agar tiada lagi pergantungan kepada Pencipta sehingga manusia sesat sesesat sesatnya. Itu dendam dan kesumat mereka, zaman berzaman tiada pernah padam.

Apakah ciri zaman akhir ini? Ingat lagi ketika ibu bapa kita lama dulu bercerita tentang Dajjal? Saya masih ingat bila mana ibu bercerita, Dajjal itu bermata satu. Badannya besar. Kekuatan tidak terbanding. Bila dia berdiri air laut hanya setakat buku lali sahaja. Di tangan kanan syurga, dan di tangan kiri neraka. Tetapi Dajjal ini penipu besar. Bila kita memilih syurga yang ditawar Dajjal, ia adalah jalan ke neraka. Jika menentang Dajjal, kita akan dimasukkan ke neraka sedangkan itu adalah sebenarnya syurga. Begitu jugakah cerita ibu dan ayah kepada anda? Kerana itu zaman kecil saya dihantui imej Dajjal seperti raksasa hodoh, penipu dan ultra jahat. Namun, hari ini bayangan yang dicerita ibu dan ayah bukanlah fantasi. Itu adalah kaedah pembelajaran mengenai simbol, alegori. Simbol akan bermakna kalau kita mampu untuk memecahkan rahsia di sebaliknya.

Hari ini dunia dipecahkan dengan peta ekonomi antara blok negara maju, negara membangun dan negara dunia ketiga. Perhatikanlah dengan mata hati bagaimana kita dipecahkan dengan status ekonomi. Golongan ultra kaya adalah negara-negara yang menyokong tidak berbelah bagi new world order golongan moden Yahudi-Eropah/ Kritian-Eropah. Mereka yang miskin dan hidup bangsat adalah yang menentang sistem mereka. Cuba lihat yang terjadi di Palestin, di Afghanistan, Moro-Filipina, Selatan Thailand, Iraq, Sudan. Yang dikenakan sekatan ekonomi seperti Iran, Iraq juga jelas dari paksi yang menentang ‘mereka’. Tidakkah benar perumpamaan yang diceritakan ibu dan ayah tentang Dajjal? Yang mengikut ‘mereka’ dijanji syurga, yang menentang dihidangkan penyeksaan dan neraka dunia. Itulah yang terjadi.


Apakah semua ini sunyi dari tradisi keilmuan Islam? Tidak, itulah jugalah yang diperingatkan Rasulullah. Tentang dunia dan kontradiksi-kontradiksi yang jauh dari realiti. Neraka di zaman akhir ini dizahirkan sebagai syurga, begitulah sebaliknya (vice versa). Mahu percaya atau menafi, zaman ini telah lama disahkan oleh ulama-ulama besar sebagai zaman fitnah, tipu muslihat, menafikan kewujudan Tuhan, penindasan, kemusnahan/pembunuhan, malapetaka dan bala bencana. Dan ada TANGAN yang merencana segala ini. Tidak lain 'mereka' adalah musuh Nabi Adam, musuh umat manusia zaman berzaman.

Iblis, Dajjal dan sekutu hanya mahukan satu, menjungkar balik semua decree yang telah disyariatkan oleh Allah. Mereka membuat sistem alternatif kepada umat manusia. Agar apa yang Allah katakan baik, akan dinilai jelek oleh manusia. Apa yang ditentukan suci dianggap keji dan menjijikkan. 'Mereka' akan membuatkan semua larangan Allah sebagai sesuatu yang super baik yang perlu diraikan secara besar-besaran. Memberi satu tanggapan kepada manusia bahawa semua suruhan agama adalah belenggu untuk menghalang manusia menikmati keseronokkan hakiki. Mewujudkan budaya popular dan menjadikan mereka yang taat beragama sebagai manusia jumud yang ketinggalan zaman.

'Mereka' akan berkata YA bila mana Allah mengatakan TIDAK. Seks bebas, arak, judi, riba’, rasuah, hedonisme, materialisme, gugur kandungan.

'Mereka' akan berkata TIDAK bila Allah mengatakan YA. Hijab, niqab, perkahwinan, poligami.

Jungkar balik.

Iblis telah bersumpah untuk memisahkan manusia dari mempunyai ikatan dalam mengingati Allah. Memutuskan hubungan antara manusia dan Khalik. Menjadikan manusia sesat seperti kawanan haiwan tanpa gembala. Menjatuhkan manusia hingga kekal masuk ke jurang neraka seperti mereka. Itu tujuan awal dan akhir Iblis, Dajjal dan sekutu. Tiada lain.

Tetapi ‘mereka’ tahu manusia tidak akan dapat disesatkan secara paksa. Kerana itu ‘mereka’ mewujudkan segala sistem yang ada dalam dunia ini secara halus, dikosmestik dengan cantik, sehingga manusia hanya nampak kecantikkan luaran sedang keburukan disorokkan. Perlahan-perlahan manusia masuk, terpersona dan akhirnya kekal dalam ‘syurga’ ciptaan 'mereka'. Mencandukan segala-segalanya sehingga manusia ketagih dan lalai. Hingga bila mana datang orang memberi peringatan, mereka akan mencela si pemberi nasihat sebagai golongan jumud yang ketinggalan.

Atas semua itu Allah memelihara Ramadhan untuk menjawab fenomena aneh-aneh di akhir zaman ini. Bila mana mulut ulama tertutup dan terkekang untuk memperingat ummah dari membicarakan Ramadhan dan peranannya melawan sistem Dajjal. Bila mana Ustaz-ustaz di semua peringkat pengajian tidak berani mengupas lapis makna bulan paling istimewa yang tiada dua. Bulan yang Allah sendiri mengangkat kemuliaannya sejak zaman berzaman tidak pernah pupus. Dari zaman Rasulullah hingga hari ini. Kerana itu Ramadhan itu hidup, punya roh dan bergerak. Ramadhan WAJIB hidup hanya dengan itu Ramadhan menjadi strategik merentasi millenia.

10 Ramadhan sudah, namun saya banyak tertinggal. Fasa kedua ini saya berdoa agar dapat bangkit. Saya mencari roh Ramadhan di akhir zaman. Moga sahabat, awak juga dapat memandu saya. Di akhir kita akan dapat mengerti, bahawa tempat yang paling baik untuk kembali hanyalah satu, di sisi Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Mimpi

Yang dimain-mainkan: Ubat Gigi

Pernah dengar Pulut Himpit?