Realiti TV: Penjelmaan Colosseum Zaman Moden 1

Salah satu filem yang sering diulang tayang ialah Gladiator. Hasil kerja tangan Ridley Scott dan senarai aktor terbaik tahun 2000, Russel Crowe dan Joaquin Phoenix. Filem ini hebat kerana mengangkat sejarah dan politik sekaligus, dalam latar Rom yang dibuat secara rinci dan teliti. Tagline yang kekal dalam ingatan sepanjang zaman ialah yang dipetuturkan oleh Commodus (Joaquin Phoenix) rival kepada Maximus (Russel Crowe): a general who becomes a slave, a slave who become a gladiator, a gladiator who defies an emperor.

Kali ini, melihat dari sudut berbeza. Dengan melihat Colosseum secara dekat. Peranan terhadap struktur masyarakat Rom dan bagaimana Caesar Commodus memanupulasi Colosseum dalam survival karier politiknya.

Colosseum ialah arena mega, tidak boleh dibayangkan sebesar mana, tetapi boleh memuatkan seramai 50,000 penonton dalam satu-satu masa. Pentasnya adalah ruang terbuka yang besar, menampilkan perlawanan berdarah sehingga mati oleh para gladiator. Gladiator yang tarafnya lebih rendah dari hamba, dibeli untuk menyaksikan mereka mati dalam aksi. Tidak boleh dibayangkan bagaimana masyarakat Rom yang belum mengenal konkrit tetulang dapat membina bangunan mega. Namun, ia kekal ada sebagai bukti sejarah bagaimana binaan mempengaruhi kedudukan sesuatu kerajaan pada masa lalu. Juga kekal sebagai amalan hari ini, KLCC, Burj Al Dubai, 101 Taipei dan banyak lagi.

Berbalik pada cerita, Caesar Marcus Arelius (bapa Commodus) selepas kemenangan perang di Germania (jajahan takluk terakhir empayar Rom) berhasrat untuk menamakan pengganti takhta empayar memadangkan beliau sudah renta. Untuk membolehkan transisi pemerintahan berlaku dengan sempurna, penama takhta perlu diumumkan.
Mengejutkan Caesar memilih Maximus, Jenderal perang Rom bukan Commodus. Itupun hanya kerana Caesar mempercayai Maximus adalah orang yang tepat untuk mengekalkan kestabilan dan keselamatan politik Rom sebelum menyerahkan kuasa politik semula kepada rakyat yang diwakili oleh senator. Caesar membayangkan idealisme Rom, dari rakyat kepada rakyat, sebuah idea negara republik akan dijelmakan secara realiti. Disinilah Commodus membuat onar. Kerana cita-cita nekad untuk menjadi Caesar, Commodus membunuh bapanya sendiri.

Mengisytihar diri sebagai waris takhta yang sah, Commodus menuntut Maximus menyatakan bai'ah. Hanya Maximus mempunyai pengaruh terbesar dalam militari. Kesetiaan Maximus adalah pelan paling strategik dalam struktur Caesar yang baru. Tetapi, Maximus, petani yang menjadi jenderal adalah orang bermoral yang menjunjung nilai. Yang mencintai Marcus Arelius seperti seorang bapa. Tahu kematian Maharaja adalah kerana dibunuh, walau orang sekeliling cuba menutup mata. Maximus menentang, begitulah kisah bermula bagaimana jenderal menjadi gladiator.

Peristiwa Maximus sebagai gladiator ialah kisah yang menghantar. Isu terbesar ialah tentang waktu transisi politik maharaja sehebat Marcus Arelius kepada Commodus. Commodus dibayangi kehebatan bapanya yang meluaskan empayar sehingga meliputi Afrika dan Eropah, juga seorang filsof yang penuh hikmah. Di pengakhiran hidupnya, dia meninggalkan wasiat agar Rom dikembalikan kuasanya pada senator yang mewakili suara rakyat. Sebuah negara Republik yang asli sebagaimana idea penubuhannya.

Bila Commodus bermain siasah, dia bermain dengan siasah yang bahaya. Siasah yang mengumpulkan musuh disekeliling. Untuk mengimbangi Commodus mengambil langkah yang akan membeli hati rakyat secara massa, dan rakyat akan mencintai Commodus kerananya. Dengan membuka semula Colosseum dan membawa aksi berdarah di tengah kota Rom selama 150 hari dalam usaha memperingati kematian Caesar Marcus Arelius.

Kenapa membuka Colosseum untuk membeli hati rakyat? Kenapa mahu mendapat sokongan rakyat? Di sinilah terletak kebijaksanaan Commodus. Commodus tahu peranan Senator adalah disebabkan oleh sokongan rakyat, jika rakyat menolak maka kedudukan senator akan tumbang. Commodus memanupulasi kebodohan rakyat untuk mengekalkan takhta. Caesar tahu bahawa rakyat tidak perlu banyak, lagi pula majoriti rakyat bukanlah orang yang berpelajaran. Rakyat hanya memerlukan hiburan untuk membuatkan mereka lupa memikirkan apa yang lebih penting. Dalam kes ini, mengalihkan perhatian rakyat dari mendapat idea bahawa inilah masa yang paling tepat untuk mengubah landskap politik Rom, dari autokrasi ke tangan rakyat.

Pentas Colosseum dibuka. Rakyat (mob) terlupa akan segala-galanya. Fikiran mereka diracuni dengan hiburan yang mengujakan. Peristiwa perang yang dikisahkan melalui drama, yang pembunuhan adalah pembunuhan sebenar. Darah, potong tangan, kepala, kaki, tali perut terburai, tengkorak pecah, badan terputus dua, ditelanjangkan semua. Ditayangkan langsung tanpa ada ulangan dan tapisan.


Tetapi siasah Commodus siasah yang separuh masak. Dia tidak tahu Maximus tidak mati ketika dihukum bunuh kerana menolak bai'ah. Pegawai menipu Commodus dengan mengatakan Maximus telah dihabisi. Satu plot cerita yang tidak disangka, Maximus bangkit di dataran arena Colosseum dan dinobatkan sebagai ikon popular. Yang namanya disanjung, disebut-sebut oleh 50,000 pengunjung. Yang menenggelamkan Caesar sebagai pemimpin Rom yang utama. Maximus menjadi ikon penyelamat di seluruh Rom. Hero popular bikinan tidak sengaja Commodus, tetapi masih terpasung kaki tidak dapat berbuat apa-apa.

Dan hari ini, rancangan realiti TV adalah jelmaan semula Colosseum yang dibuat tanpa binaan mega seperti arena di Rom. Untuk mencari Gladiator baru zaman moden yang dipuja masyarakat massa.

Comments

Cikli said…
perumpamaan yang menarik, keduanya tanpa konkrit bertetulang.
bezanya senator di malaysia dipilih dari kalangan yang ditolak rakyat (kalah dalam pilihanraya).
ASaL said…
kita perlu menjadi republik untuk mendapat seorang senator yang dipilih dari suara rakyat.

Malaysia seperti itulah Cikli :)

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang