Wanita dan Perjuangan dari Perspektif Fatimah oleh Ali Shariati - 1
Ada
kawan minta sambung cerita Aki, Aku dan Ako. Untuk kali ini saya kena beri
laluan untuk perkongsian yang berlaku Sabtu lalu. Warning, artikel ini akan
ditulis agak panjang, dan melibatkan isu perempuan (bagi mereka yang masih
belum percaya, ya, saya adalah seorang perempuan.)
Saya
diberi kesempatan sekali lagi untuk mengupas buku di dalam program Arts for
Grab di booth TFTN. Tajuk itu yang diberi kepada saya. Walau sudah beberapa
kali baca, saya masih lagi belum tahu dari sudut mana mahu dibaca dan
dikupaskan.
Buku
Fatimah dari Ali Shariati nipis, tetapi padat. Menyebabkan saya begitu gementar
mahu mempersembahkan apa. Tidak seperti buku yang membicarakan tokoh yang lain,
buku ini membicarakan dari sudut sosiolog dan humanis seorang Fatimah, dan
bagaimana kedudukan Saidatina signifikan dalam perjuangan Rasulullah, malah
dalam perjuangan Islam itu sendiri.
Ini
adalah karya yang bahaya saya kira, kerana berkemungkinan saya akan masuk di
daerah feminis, satu daerah yang asing yang saya tak pernah kaji. Dengan
bismillah dan selawat, saya menerima tugasan ini dengan amanah.
(tulisan
ini akan ada sedikit sebanyak penambahan dari versi kuliah)
Fatimah
untuk Peranan Merevolusi Masyarakat
1. Saya bermula dengan memberi gambaran kepada
hadirin yang hadir Sabtu lalu, saya kira ada dalam 30 orang dipentas kecil di
AFG, bahawa Fatimah adalah nama besar dalam Islam. Tetapi Saidatina sendiri
tidak dikenali. Begitu ironi tetapi itulah yang berlegar dalam persepsi minda
saya selama ini. Saya mengenali Fatimah sebagai penghulu wanita syurga, yang
saya terima tanpa ragu dan soal. Tetapi buku Ali Shariati ini menggesa saya
menyoal, bagaimana Fatimah boleh menerima kedudukan tertinggi itu. Adakah
kerana Saidatina anak kepada Nabi Muhammad, maka selayaknya Saidatina menerima
kedudukan itu? Apakah peranan dan sumbangan Saidatina sehinggakan Saidatina
yang meninggal dunia muda dapat mendapat kedudukan tertinggi? Bagaimana usia
muda boleh meninggalkan jasa yang begitu banyak? Soalan-soalan itu benar
berlegar dalam kepala saya sehingga saya selesai membaca buku ini.
2. Saya hanya mengenali Fatimah melalui
sumbangan-sumbangan yang bersifat domestic. Tentang ketaatan terhadap suami,
perlayanan kepada anak-anak, kesanggupan Fatimah untuk hidup susah dan
sebagainya, tetapi saya gagal menjumpai peranan yang lain sehinggalah saya
membaca karya Ali Shariati.
3. Fatimah adalah takdir Allah (jika saya boleh
rumuskan dalam ayat sendiri) untuk memberi contoh tauladan kepada suatu bentuk
keadaan yang kita kira susah untuk diubah. Contohnya, stigma masyarakat, tradisi,
budaya yang berakar umbi, warisan nenek moyang, malah sistem yang sedia ada.
Baik,
macam akan jadi begitu serius pula perbincangan ini. Warning sekali lagi,
mungkin akan serius (hahaha).
Apa
yang ada sebelum Fatimah?
Ini
saya yakin satu soalan yang penting, sebelum dapat meletakkan Fatimah untuk
menjadi watak yang merevolusi masyarakat. Persoalannya akan banyak berkisar
mengenai perempuan dan dimanakah seharusnya kita meletak mereka. Malah
bagaimana kita memandang mereka.
Masyarakat
pra Islam adalah masyarakat Arab Jahiliyyah. Kita selalu salah beri maksud
kepada jahiliyyah. Selalu kita tafsirkan sebagai bodoh. Sebenarnya kita sudah
jauh tersasar.
Dalam
konteks semantik, perkataan Jahiliyyah adalah satu konsep yang sangat besar dan
luas. Dan hakikatnya sebelum kedatangan Islam, perangai-perangai Jahiliyyah itu
adalah bersifat positif. Dengan maksud, ia adalah perangai yang perlu ada bagi
setiap lelaki Arab, jika mahu diangkat menjadi lelaki sebenar. The real man.
Apakah
ciri-ciri Jahiliyyah itu?
·
Berhidung tinggi (super ego)
·
Menolak cercaan kepada pribadi dan kehormatan
·
Melindungi amanah
Secara
ringkasnya sifat jahiliyah adalah kebanggaan seorang lelaki yang akan menolak
atau menerima sesuatu yang akan menjatuhkan maruah peribadi, menunjukkan
penentangan secara kasar dan garang untuk setiap sesuatu yang akan memalukan
dirinya walau dalam keadaan sekecil mana pun.
Kerana
sifat-sifat ini diwarisi oleh setiap anggota kabilah atau orang Arab itu
sendiri (secara eksplisit), maka sistem yang ada di zaman pre-Islam adalah sistem
patriaki. Patriaki atau lelaki sebagai pusat dan segala tindakan, malah
perundangan, kelebihan dan segala percaturan.
Di
dunia patriaki, perempuan tiada nilai. Bahkan dilihat sebagai benda atau alat,
mungkin juga semi-human. Kerana itu di zaman pre-Islam, perempuan itu adalah
kasta yang sangat bawah dan hina. Boleh dijual beli, diwarisi, dipergunakan,
diperdagangkan malah di suatu ekstrim yang kita tahu, boleh ditanam hidup-hidup
meskipun ketika masih bayi.
Baik,
ada beberapa lagi persoalan untuk menggambarkan situasi budaya masyarakat Arab
sebelum Islam. Tentang perempuan dan penerimaan mereka dalam keluarga.
Diceritakan
dalam buku Ali Shariati, sekiranya ada seorang bayi perempuan lahir dalam
keluarga, seorang bapa akan memikirkan 3 menantu untuk anak ini. Tetapi selalu juga
kita digambarkan bahawa ketika lahir bayi perempuan dalam keluarga, wajah bapa
akan jadi hitam kerana malu. Begitu dahsyat sekali hina kedudukan perempuan
pada waktu itu.
Mari
kita teliti pula 3 menantu ini. Apakah dia?
·
Yang pertama adalah rumah mana yang akan
menyorokkan bayi ini.
·
Kedua, lelaki mana yang akan mengambilnya
sebagai isteri
·
Ketiga, kuburan mana yang akan menanam bayi ini
Secara
tradisi sejarah yang kita baca selalu bapa akan memilih menantu yang ketiga
kerana ianya begitu senang dilaksanakan dan penyelesai masalah paling cepat.
Itulah
wanita, kedudukannya sebelum kedatangan Islam.
Saya
mengajak audien untuk berfikir sejenak, apa nasib yang dirasa perempuan.
Layanan sebegitu, maksudnya, perempuan dilihat sebagai kaum tanpa kelas masih
lagi bersisa sehingga sekarang. Malah masih terasa di kalangan generasi X, Y, Z
dan saya kira, di masa-masa akan datang.
Bukan
susah untuk faham perkara ini, kerana merendahkan wanita ada dalam tradisi
Bible dalam cerita Adam dan Eve, juga berlaku di kalangan bangsa India (ancient
India), juga ada dalam mythology Greek melalui cerita Pandora, dan
sebagainya.
Cerita
tradisi ini dari jalur agama dan mitos telah melayakkan wanita disalahkan,
kerana dosa-dosa yang dilakukan olen lelaki adalah disebabkan oleh wanita.
(bersambung...)
Comments