Bahagia atau Makna?


Kalau cari bahagia, sesudah bekerja dan punya keluarga sudah cukup. Jalani kehidupan seharian dengan tenang, buat amal sedikit sebanyak. Selesai. Hidup tenang jamin bahagia berpanjangan.

Tapi akan ada orang bagi komen, tidak juga begitu. Kerana bahagia cuma dapat bila semua keinginan dipenuhi, jalan salah jalan betul itu jadi soal kedua. Tapi akan timbul soal seterusnya, keinginan manusia bilanya akan habis? Ada penghujung? Tidak ada. Noktah. Meski dalam soal tingkatan iman dan taqwa, juga begitu. Tiada penghujung sehingga kita tahu Allah redha. Soalnya siapa tahu.

Saya ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, Ahad lalu. Tiada rancangan pun, cuma kerana selesai kelas tiada tempat dituju, diajak rakan untuk mencari buku. Dan dicadangkan untuk membeli buku ini, Che Guevera.

Siapa Che? Saya sangat polos kan kerana tidak tahu. Atau ignorent kerana tidak membuka jendela kepada dunia lain selain dari Malaysia.

Che Guevera adalah seorang sosialis tulen. Kalau esok hari pekerja, ia sebenarnya hari untuk Che Guevera. Sebab dia adalah sosok yang ikhlas membela golongan tani dan bawahan yang ditekan oleh pemodal yang masuk ke negara Cuba. Kenal negara Cuba? Ya, Che Guevera adalah rakan seperjuangan masuk dalam hutan dan melancarkan tantangan kepada pemerintah bersama Fidel Castro.

Che begitu dikagumi kerana dia bagi saya adalah orang yang memakai slogan berikut, "kata itu kota!" dalam jiwanya. Membuat apa yang dijanji, tidak mungkiri. Sanggup bersusah dengan orang bawah dan tidak pernah menjadi gelaran dan pujian.

Analisa dangkal saya ialah golongan muda yang turun untuk Bersih mungkin mengambil Che sebagai inspirasi dan pemangkin untuk berjuang.
Soal saya kenapa mahu susah? Kenapa menempah mehnah. Perjuangan belum tentu berjaya, kalau berjaya sekalipun belum tentu akan berlanjutan. Kalau berjaya, dengan apa mahu diisi dengan kejayaan itu? Rata-rata yang keluar berbaju kuning tidak mempunyai jawapan.

Untuk seorang lelaki/individu bahagia itu sekunder soal kedua. Mungkin? Lelaki-lelaki gagah di luar sana boleh menyanggah saya. Yang lebih penting pada kehidupan ialah persoalan makna. Citra sempurna seorang lelaki bukan duduk dalam rumah dan bersenang. Mereka adalah makhluk juang yang penuh api.

Front line zaman Nabi adalah lelaki. Front line zaman Crusaders lelaki. Front line bersama Sultan Muhammad Al Fateh lelaki. Front line dalam tradisi keilmuan juga majoritinya lelaki. Ini api untuk kebaikkan dan kemajuan ummat. Tetapi saya terfikir juga, tiadakah perempuan yang mengisi tradisi keilmuan dan menjadi pejuang sebaris lelaki? Tentu ada kan, cuma saya belum pernah berjumpa dan baca.

Api jika tidak disalurkan bagi membakar untuk kebaikkan, ia akan membakar untuk kejahatan dan kezaliman. Kerana itu banyak hal-hal pelik bapa yang memukul anak dan isteri. Bapa yang meratah anak sendiri. Yang menjadi samseng, clubbing, segala macam kerosakkan moral.

Menjadi api mungkin adalah nature untuk sesetengah orang, mungkin nature untuk semua orang. Soalnya, di mana perlu kita salurkan.

Api tidak selalunya perlu membakar. Kadangkala ia adalah petanda magis, petunjuk kepada kekuasaan Tuhan seperti api yang membakar Ibrahim.

(entri ini patut keluar 1 Mei sempena hari pekerja tetapi lupa pula jadualkannya :p)

Comments

Cikli said…
semoga menjadi pekerja yang menjadi.
ASaL said…
ya, yang memberi dengan nilai yang diamanahkan untuknya.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang